Ineens was daar de drukte, in de tweede helft van afgelopen week. Supermarktklanten begonnen massaal te hamsteren en schappen raakten razendsnel leeg. Ook de leveranciers van de winkels merkten dit vrijwel meteen, doordat vanuit de supermarktbedrijven verzoeken kwamen om zo snel mogelijk nieuwe voorraden aan te leveren.

Transportbedrijf Cornelissen merkt inderdaad dat het ongewoon druk is. De vervoerder uit Nijmegen richt zich onder meer op het leveren van voedingsmiddelen en farmaproducten. ‘We hebben wel vaker drukke periodes, maar dan heb je enkele weken voorbereidingstijd. Nu moet het ineens geregeld worden’, legt Van der Drift uit, die inschat dat hij nu 20 tot 25% meer goederen moet verwerken dan normaal.

In de aanloop naar bijvoorbeeld de kerstdagen starten de voorbereidingen al weken eerder. ‘Je moet met de klanten en de leveranciers afstemmen dat je op andere tijden gaat leveren en ook vaker. Zij moeten hun processen daar ook op aanpassen. Je kunt wel vroeg in de ochtend leveren, maar als er niemand bij de supermarkt is om de lading in ontvangst te nemen, schiet je er niets mee op. Het duurt ongeveer een à twee weken voordat je dit proces helemaal geregeld hebt.’

Niemand op vakantie

Geluk bij een ongeluk is dat nu niemand van het personeel op vakantie kan, omdat niet-noodzakelijke reizen vrijwel onmogelijk zijn geworden. Mede daardoor kan Cornelissen nu op volle kracht werken. De grootste problemen ontstaan in het distributiecentrum, met name vanwege de beperkte capaciteit bij de docks.

‘Je hebt zowel trucks die leveren als trucks die lading komen halen. Daar is het nu extra druk, maar je hebt slechts een beperkt aantal plekken. Ook kun je niet eindeloos veel vracht in de gangen zetten, of met veel verschillende mensen op een kluitje werken, want die lopen elkaar in de weg. Dat is het lastigste deel van de operatie. Alles moet door dat dc heen.’

Wel merkt Van der Drift dat het langzaamaan iets minder druk wordt. De ergste piek van het hamsteren lijkt volgens hem voorbij. ‘Het hamsteren is ook nergens voor nodig. Er is genoeg te eten en er is ook echt genoeg toiletpapier.’

Coronacrisisteam

Ook bij Peter Appel Transport is de drukte goed voelbaar. Het bedrijf heeft een crisisteam ingesteld, dat dagelijks overlegt over hoe om te gaan met deze drukte. ‘Wij zijn hier met z’n allen mee bezig en krijgen dit met z’n allen gedaan’, zegt het bedrijf strijdvaardig.

Voor de transporteur uit het Noord-Hollandse Middenmeer, leverancier voor onder meer de supermarkten van Albert Heijn, zijn de gevolgen van de corona-uitbraak zeer uiteenlopend. Aan de ene kant is er de drukte van de levensmiddelenhandel, die nu op volle toeren draait en nog altijd te maken heeft met klanten die massaal producten inslaan. Tegelijkertijd heeft het bedrijfsonderdeel dat zich richt op het beleveren van horecabedrijven juist te kampen met een enorme vraaguitval. Dit omdat restaurants en cafés hun deuren voorlopig gesloten moeten houden. Hotels mogen nog wel open zijn, maar bijvoorbeeld de bars moeten ze dicht houden. Dat heeft uiteraard forse gevolgen voor Peter Appel.

‘Op de topdrukte bij de supermarkten was niemand voorbereid, ook wij niet. Maar doordat de bevoorrading van de horeca is weggevallen, kunnen we die chauffeurs zoveel mogelijk inzetten in de supermarktactiviteiten’, legt woordvoerder Rachel Witsen uit.

Dat gaat overigens niet helemaal zonder slag of stoot. ‘Je kunt niet zomaar een horecachauffeur op een supermarkttruck zetten, aangezien ze niet dezelfde producten vervoeren en ook de vrachtwagens zijn niet identiek. Maar over het algemeen lukt dat toch goed.’

Het bedrijf heeft een crisisteam ingesteld dat dagelijks overlegt. ‘Onze chauffeurs en de kantoormensen die voornamelijk thuis werken, houden we zo goed mogelijk op de hoogte. We informeren ze en geven ze instructies mee volgens de richtlijnen van het RIVM’, aldus de woordvoerder.

Personeel

Van het personeel wordt in deze dagen ook behoorlijk wat gevraagd. ‘Maar we zien dat er onder de werknemers een grote saamhorigheid is’, zegt topman Toon Verhoeven van Bakker Logistics. ‘Mensen werken hier vaak al jaren. Ze vinden het geen probleem en vinden het eigenlijk ook wel logisch dat er meer gewerkt moet worden in deze tijden.’ Om aan de gestegen vraag te kunnen voldoen, worden chauffeurs ingehuurd van bedrijven die door de coronaproblemen wél stil zijn komen te liggen.

‘Door de strengere controles bij bedrijven en aan de grens, duurt het weleens wat langer voordat we klaar zijn met de leveringen. Maar het is logisch dat in deze tijd extra veiligheidsmaatregelen worden ingebouwd’, meldt Verhoeven. ‘Wij letten immers zelf ook op de veiligheid en hebben extra procedures ingesteld, zoals het voldoende afstand houden.’

Ook hij merkt, net als Cornelissen, dat het in de warehouses druk is. Toch heeft het bedrijf alles onder controle. Verhoeven ziet dan ook weinig problemen. ‘Er is voorraad genoeg’, besluit hij.