Door de sterk teruggelopen vraag naar bloemen in de wereld, is er nauwelijks nog een markt voor de Nederlandse bloemen en moest begin van deze week ruim 50% van de aanvoer op de veiling worden vernietigd. De prijzen voor bloemen en planten liggen door het coronavirus en de transportrestricties momenteel op de helft van waar ze normaal zouden moeten liggen, aldus het veilingbedrijf.

Volgens Royal Floraholland wordt de sierteeltsector ongekend hard geraakt door de viruscrisis. Veel bedrijven zullen zonder noodkredieten van overheid en banken binnen enkele weken omvallen, verwacht het veilingbedrijf.

Nog nooit voorgekomen

Deze situatie is in de meer dan 100-jarige bestaansgeschiedenis van de coöperatie nog nooit voorgekomen. De sector exporteert jaarlijks voor meer dan 6 miljard euro aan bloemen en planten. Daarnaast leven wereldwijd een groot aantal wegvervoerders en luchtvaartmaatschappijen van het transport van snijbloemen.

Zo worden de laatste vier vrachtvliegtuigen van KLM/Martinair bijna exclusief ingezet voor de bloemenimport uit Oost-Afrika en Latijns-Amerika. Ook maatschappijen als Saudia Cargo, Emirates, Qatar Airways en Ethiopian Cargo voeren grote partijen bloemen aan voor de Nederlandse bloemenhandel, deels via Belgische luchthavens en Maastricht Aachen Airport.

Verwachtingen

Volgens Royal FloraHolland zijn de verwachtingen voor komende weken ook slecht. ‘Dit is normaal gesproken de piekperiode voor de sierteelt in aanloop naar Moederdag in verschillende landen. De gebruikelijke omzet in deze periode is 150 tot 200 miljoen euro per week.’

Het veilingbedrijf stelt nu dat zonder noodkredieten van overheid en banken en andere vormen van financiële ondersteuning veel bedrijven binnenkort omvallen als over twee weken de jaarlijkse energierekening in de bus valt.