Dat melden vakbonden FNV, CNV. Ook transportorganisatie TLN hekelt de behandeling van de chauffeurs. De drie belangenorganisaties roepen andere bedrijven in de logistieke keten dan ook op om de chauffeurs met respect te behandelen. Het gaat hierbij niet zozeer om de transportbedrijven zelf, maar vooral om de opdrachtgevers.

Door de vrees voor besmetting met het coronavirus hebben veel bedrijven aanvullende maatregelen genomen voor de veiligheid van personeel en bezoekers. Maar in sommige gevallen gaat het wel erg ver, vinden de genoemde organisaties. Zo wordt chauffeurs regelmatig de toegang ontzegd tot de sanitaire voorzieningen, terwijl deze in het verleden nog wel toegankelijk waren voor hen.

Toiletten zijn verboden terrein

Een pakketbezorger liet aan FNV weten: ‘Ik moest lossen bij een autoterminal in België. Daar waar vorige week nog drie toiletten voor chauffeurs waren, zijn die nu gesloten. Er staat nu een Dixie. Binnen is het uitermate smerig, er wordt blijkbaar niet schoongemaakt. En er is geen zeep en geen stromend water. Ik heb daar meer dan twee uur staan wachten voordat mijn wagen gelost was. Als je moet, dan moet je toch? En ik moest. Maar waar? Voor geen goud ga ik in zo’n vieze Dixie. En waar moest ik daarna mijn handen wassen?’

Ook zijn er verhalen dat chauffeurs bij diverse supermarktketens niet meer naar het toilet mogen. ‘Bij een distributiecentrum staan op dit moment vijftien trailers toiletpapier klaar om gelost te worden. Dat zijn 450 pallets. Het is drie keer zo druk als met Kerst. Weet je hoe lang die chauffeurs dan moeten wachten voordat er geladen of gelost is? Het is schandalig als er dan geen goede voorzieningen zijn’, aldus Jan Streep, chauffeur en tevens kaderlid van FNV.

Dwingende teksten

Ook de kantines bij laad- en losplekken zijn verboden toegang voor de vrachtwagenbestuurders. ‘Vaak treffen zij bij de slagbomen al bordjes met dwingende teksten, waarin beheerders van deze locaties hen instrueren om in de cabine te blijven zitten’, aldus TLN.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Volgens de transporteursorganisatie is dit niet alleen een weinig respectvolle houding, chauffeurs voelen zich ook geraakt in hun professionaliteit. ‘Dit omdat zij niet kunnen controleren wat er precies wordt geladen en gelost door medewerkers van de locaties.’

Privacy

Maar niet alleen is er irritatie over het niet mogen gebruik van toilet en kantine. De chauffeurs moeten op diverse plekken ook vragenlijsten invullen over hun gezondheid. Tevens wordt hun temperatuur gemeten. Dit is echter niet toegestaan volgens privacyregels.

In de betreffende vragenlijsten moeten de chauffeurs bijvoorbeeld verklaren dat ze niet besmet zijn met het coronavirus, geen contact hebben gehad met besmette personen of in besmet gebied zijn geweest. ‘De privacywetgeving verbiedt het opvragen en registreren van dit soort gegevens. Wij zouden daarom graag zien dat de Autoriteit Persoonsgegevens hier tegen optreedt’, aldus TLN.

De belangenorganisatie voegt hieraan toe: ‘Het verplicht afgeven van dit soort verklaringen biedt slechts schijnveiligheid, omdat een gezondheidsverklaring altijd een momentopname is en ziekteverschijnselen pas na het invullen van de vragenlijst kunnen optreden.’

Vinger- en handscans

Onder chauffeurs leeft niet alleen irritatie, maar ook ongerustheid. Diverse opdrachtgevers gebruiken vinger- en handscans. Chauffeurs zijn verplicht om een scan te laten maken. ‘Maar hoe vaak worden die apparaten schoongemaakt? Hoe veilig is zo’n scanner als honderden nationale en internationale chauffeurs zich dagelijks in dezelfde ruimte melden bij sommige klanten? Internationale chauffeurs rijden nog steeds op Spanje en Italië (waar het coronavirus nog harder heeft toegeslagen dan in Nederland, red.). We moeten allemaal doorrijden, maar twijfelen of aan ónze veiligheid wordt gedacht’, zegt chauffeur Jan Slotboom.