De Lange Zware Vrachtwagen rijdt al in Nederland sinds het begin van deze eeuw. Na een zeer uitgebreide testfase konden vervoerders vanaf 2013 definitief aan de slag met de LZV. Het zijn voertuigen met een maximale lengte van 25,25 meter, in tegenstelling tot de 18,75 meter die reguliere vrachtwagens lang mogen zijn.

Omdat vervoerders en verladers met dergelijke voertuigen meer vracht mee kunnen nemen, worden de LZV’s wel gezien als een middel om de filedruk te verminderen. Er zijn immers minder voertuigen nodig om dezelfde hoeveelheid vracht te vervoeren. Om diezelfde reden wordt het ook gezien als een middel om brandstof te besparen.

De laatste jaren is deze LZV, ook wel ecocombi genoemd, aan een gestage opmars bezig. Gaf het RDW in 2016 nog 831 vergunningen hiervoor uit, in 2018 werd de grens van duizend vergunningen voor het eerst (ruim) overschreden. Inmiddels is het aantal ecocombi’s dus doorgegroeid naar bijna dertienhonderd. Het lijkt dan ook logisch dat deze groei de komende jaren doorzet.

Super Ecocombi

In de toekomst komen er mogelijk nóg langere vrachtwagens op de Nederlandse wegen. Het gaat dan om de zogeheten Super Ecocombi. Deze mag maximaal 32 meter lang zijn. Een testproject is momenteel in voorbereiding.

Eerst wordt proefgedraaid op een afgesloten testomgeving, maar als alles volgens planning verloopt komt deze extra lange vrachtwagen in 2021 op de openbare weg, al gaat het dan nog steeds om een test.

Bij deze pilot zijn onder meer RDW, Rijkswaterstaat, branchevereniging TLN, kennisinstituut TNO, truckproducent Scania en diverse vervoerders en verladers betrokken, waaronder Vos Logistics, Ewals Cargo, Peter Appel Transport, Jan de Rijk en supermarktketen Jumbo.

Bekijk de video van de Super Ecocombi.