FNV-leden worden bijgepraat over de cao-onderhandelingen

Momenteel onderhandelen vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers over een nieuwe cao voor het wegtransport en voor koeriersbedrijven. Er zijn al diverse onderhandelingsrondes geweest, maar beide partijen staan mijlenver uit elkaar. Daarom worden nu acties voorbereid die moeten plaatsvinden bij verschillende bedrijven in de komende weken.

Driemaal 2,5%

Het bod van de werkgevers is driemaal 2,5%. Daarnaast komt er een andere berekening van de waarde van vakantiedagen. Dit zou een extra loonsverhoging van 2,5% betekenen, volgens de werkgevers.

De bond vindt het veel te weinig. ‘We eisen onder meer 5% loon erbij voor alle ruim 158.300 medewerkers in de sector. De werkgevers bieden een loonsverhoging die zelfs onder de inflatie uitkomt’, zegt Willem Dijkhuizen, FNV-bestuurder Transport en Logistiek.

Overuren

De FNV wil naast een verhoging van het loon, goede afspraken over eerder stoppen met werken. Ook moeten alle uren die na de acht-urige werkdag worden gemaakt, worden geteld als overuren.

‘Daarnaast moet er een betere balans komen tussen privé en werk. Nu maken chauffeurs elke week overuren. Wij vinden dat het structurele overwerk drastisch moet worden teruggedrongen door de werkgevers’, aldus de bond.

‘Chauffeurs moeten nu overwerken omdat het basissalaris te laag is. De reiskostenvergoeding, vooral relevant voor werknemers in de logistiek, alsook het afschaffen van de wachtdag bij ziekte, zijn bijvoorbeeld belangrijke punten die kunnen bijdragen aan de verbetering van dat basissalaris’, zegt Dijkhuizen.

Waarde vakantiedag

FNV-leden wijzen de voorstellen van werkgeversvertegenwoordigers TLN en VVT (Vereniging Verticaal Transport) dan ook resoluut af. ‘Volgens de wet moet de werkgever bij het bepalen van de waarde van een vakantiedag overwerk en toeslagen meenemen. De werkgevers willen dit doen, maar dan wel ten koste van de loonruimte. Een sigaar uit eigen doos’, aldus Dijkhuizen.

‘Ook moet voor de zware beroepen de mogelijkheid worden opgenomen om eerder te stoppen met werken. Zo zijn er nog meer arbeidsvoorwaarden te noemen die verbeterd moeten worden om deze sector aantrekkelijk te maken om in te werken.’

Koeriers

Naast vrachtwagenchauffeurs vallen ook fietskoeriers onder de Cao Beroepsgoederenvervoer. Voor werknemers in de koerier- en pakketdienstensector wil FNV bijvoorbeeld dat een arbeidsovereenkomst de norm wordt.

‘TLN wil de salarissen van koeriers omlaag in plaats van omhoog bijstellen. Ook hier wordt weer geconcurreerd middels de salarissen van medewerkers in de onderste loonschalen. Weer een duidelijk voorbeeld van de race naar beneden’, stelt Dijkhuizen.

Verrast

TLN reageert verrast op de beslissing van de bond. ‘We waren nog in onderhandeling. Er staan een locatie en een datum voor een volgende gespreksronde gepland. Dit is heel merkwaardig’, aldus een woordvoerder. De transporteursorganisatie wijst erop dat het 10% meer salaris biedt, over een periode van drie jaar.