Wie de grote hal van het nieuwe kantoor van de holding van de Rotra Group in de oude binnenstad van Doesburg binnenstapt, een voormalig bankgebouw, ziet drie imposante zuilen met op elk een manshoge verticaal geprinte spreuk. Opvolgend zijn dat: respect people – have fun – make money.

Het is het adagium dat vader Roelofsen, van wie Machiel (rechts op de foto) en zijn broer Harm (links) het bedrijf in 2003 als vierde generatie overnamen, als leidraad hanteerde voor het zakendoen. Machiel en Harm hebben deze lijfspreuk eveneens in hun hart gesloten, ook bij de recente koerswijziging, blijkt.

Hoe is deze verkoop van wegtransport en logistiek tot stand gekomen? Wat speelde er op de achtergrond?

Machiel Roelofsen, directeur en mede-eigenaar: ‘We zagen al enkele jaren dat de Europese wegtransportmarkt aan het veranderen was. Ons dichte netwerk van tegen de tachtig partners in Europa werd langzaamaan kleiner, doordat grotere partijen – in feite net als wij de afgelopen decennia – partijen overnamen. Hierdoor was het onze verwachting dat onze netwerkdichtheid binnen een periode van vijf jaar onvoldoende zou worden. Daarnaast wordt onze efficiency of scale beetje bij beetje aangetast. Op zich is dat geen probleem, maar we voorzagen wel dat dat niet jarenlang zo zou moeten doorgaan. Dan is het óf zelf op het overnamepad gaan, óf overgenomen worden. Zo’n gegeven nestelt zich in je achterhoofd, je brainstormt erover, je schetst een paar scenario’s, maar je neemt geen onverhoedse stappen. Je bent wel voorbereid op wat er komen kan. Op enig moment werden we dan benaderd door Kuehne + Nagel met het voorstel om de divisies wegtransport en logistiek over te doen. We waren door dat voorstel door onze voorbereidingen daarom niet verrast, en zijn serieus in gesprek gegaan.’

Wat speelt er dan mee, gezien die lijfspreuk die Rotra hanteert?

‘Goed zijn voor je mensen staat bij ons op nummer één. Als eerste denken we altijd aan de continuïteit en ons personeel en aan het familiegevoel. We hebben met alle mensen gepraat en we hebben scherp geluisterd. Uiteindelijk konden we bewerkstelligen dat de mensen die op die twee bedrijfsonderdelen werkzaam waren, naadloos over zouden kunnen stappen. Daarbij hebben we ook naar de culturele fit gekeken, want mensen moeten wel in een vergelijkbare organisatie terecht kunnen komen. We hebben de afgelopen kerstperiode dan ook met veel plezier de gebruikelijke kerstviering kunnen houden met alle mensen. Dat is, zou je kunnen zeggen, de fun-factor. En het derde element, geld verdienen, kwam daarna aan bod. Doorgaan met wegtransport en logistiek zou op termijn, in onze ogen, betekenen dat geld verdienen steeds meer onder druk zou komen te staan door het wegvallen van het netwerk van partners. Internationale spelers die het groot aanpakken zijn daartoe beter uitgerust. Dan is de keus om bedrijfsonderdelen af te stoten en een switch te maken rationeel niet moeilijk meer.’

Wat zijn de gevolgen voor het personeelsbestand?

‘Door de verkoop van de divisies wegtransport en logistiek bestaat het personeelsbestand van Rotra nu uit 125 medewerkers. We voorzien echter op korte termijn een groei van het personeelsbestand door groei van de activiteiten.’

En wat betreft de switch, hoe past die in deze strategie?

‘De switch betreft beduidend meer focus op de uitbouw van de zee- en de luchtexpeditie en binnenvaart. Daar is immers door ons nieuwe platform RotraNext een andere toegevoegde waarde te realiseren voor de klanten. We hielden al langere tijd de digitale ontwikkelingen op dat terrein in de gaten. We hebben onder meer gekeken naar het Amerikaanse Flexport en ExFreight, zeer succesvolle scale-ups, die een digitaal klantportaal voor de logistieke branche hebben gebouwd. Vervolgens hebben wij ons eigen platform gebouwd: RotraNext.’

Wat is er bijzonder aan het nieuwe platform?

‘RotraNext voorziet de klanten/partners van een volledig inzicht in de logistieke stromen via het klantportaal MyRotra. Hier kunnen klanten een tarief opvragen, een boeking maken, zendingsstatistieken bekijken en communiceren over zendingen. We bieden ook de mogelijkheid een zending real-time te volgen op een digitale wereldkaart. Je ziet dan de schepen en vliegtuigen bewegen. Een vergelijking met het track-and-tracesysteem dat al langer operationeel is binnen de logistiek, loopt mank. Dit systeem is juist zo compleet dat klanten hun afdelingen in de organisatie zoals inkoop, warehouse, facturering erop kunnen afstemmen. Als aangesloten partner heb je hierbij volledige procescontrole. Met dit systeem maken we een concurrentieel onderscheid wat voor de nabije toekomst bepalend zal zijn voor het succes van logistieke dienstverleners.’

Hoe zit het dan nog met persoonlijk contact?

‘Uit onderzoek blijkt dat een derde van de verladers die gebruikmaken van een digitaal platform nog steeds persoonlijk contact hebben met de digitale expediteur ten behoeve van niet-gedigitaliseerde services, zoals ‘Exception management/transportation errors’, ‘claims management’, ‘insurance’ en ‘customs clearance’. Als traditioneel expediteur beschikt Rotra over een kwalitatief hoogwaardige customer service met ruim 110 jaar expertise en een eigen wereldwijd netwerk. Daarmee voorzien we in ‘the best of both worlds’, omdat dat de kracht van het bedrijf weergeeft en ook het onderscheidend vermogen ten opzichte van andere portals.’

Heeft het ook nog gevolg voor de modaliteiten die Rotra bedient?

‘We voorzien een significante groei van de binnenvaart. Vervoer over de weg en via het spoor heeft zijn beperkingen. Vervoer over water niet, daarin zien wij volop potentie, vandaar ook onze focus daarop.’