Daarmee zet ze een streep door de huidige indeling van kort- of langparkeren van haar voorganger Ben Weyts (N-VA). Peeters meldt dit in antwoord op vragen van het Vlaamse parlementslid Maaike De Vreese (N-VA), schrijven diverse Belgische media.

Net als in Nederland is in Vlaanderen een tekort aan geschikte overnachtingsplekken voor vrachtwagenchauffeurs. Daardoor is het moeilijk voor hen om de regels voor rij- en rusttijden goed na te leven. Met het nieuwe beleid hoopt Peeters daar verandering in te brengen.

Beveiliging

Ze wil dus specifieke snelwegparkings voor trucks, die ten eerste goed beveiligd moeten worden, ten tweede een specifieke inrichting moeten krijgen en ten derde moeten gaan beschikken over goede voorzieningen, zoals goede douches en toiletten. Andere parkings zijn dus vooral bestemd voor pendelaars en toeristen, al blijft ook daar ruimte voor trucks.

Peeters is niet van plan om de reeds bestaande parkeervakken voor vrachtwagens weg te halen bij de parkings die aangewezen worden voor toeristen. Wel wil ze vrachtwagenbestuurders stimuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van de parkings die specifiek voor trucks zijn. De minister spreekt niet over het aanleggen van extra parkings.