Afgelopen vrijdag 31 januari is het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie gestapt. Tot het einde van dit jaar is sprake van een overgangsperiode, waarin de oude handelsregels van kracht blijven. Hoe de relatie tussen Londen en Brussel er vanaf begin volgend jaar uit ziet, is nog volstrekt onduidelijk. De onderhandelingen hierover moeten nog beginnen en starten waarschijnlijk in maart van dit jaar.

De EU-onderhandelaars hebben een voorstel opgesteld, waarmee ze de komende onderhandelingen in willen gaan. Daarin staat onder meer dat Britse chauffeurs geen cabotageritten meer mogen uitvoeren in de Europese Unie.

Ook een rit tussen twee lidstaten, bijvoorbeeld van België naar Frankrijk, mogen de chauffeurs uit het VK niet meer doen volgens het voorstel. Overigens is het onderhandelingsvoorstel, dat is opgesteld door de Europese Commissie, nog niet definitief. Zo moet de Europese Raad het nog goedkeuren.

Verbaasd

De Britse transportorganisatie FTA zegt in een reactie tegen het Duitse vakblad DVZ verbaasd te zijn over het standpunt van de Europese Commissie. De vereniging snapt niet waarom de commissie zo’n protectionistische maatregel wil.

Het voegt eraan toe dat Britse transportbedrijven helemaal geen concurrentie zijn voor vervoerders uit de EU. Dit omdat er steeds minder wegvervoerders zijn in het VK. Ook wijst de FTA op het feit dat zo’n maatregel zorgt voor meer lege ritten, wat in strijd is met doelstellingen op het gebied van klimaat.

Nederland

Of het cabotageverbod overeind blijft tijdens de onderhandelingen met het Verenigd Koninkrijk is uiteraard nog niet duidelijk. Als het verbod inderdaad van kracht wordt vanaf 2021, is het niet uitgesloten dat de Britten met gelijke munt terugslaan. Met andere woorden, dat bijvoorbeeld Nederlandse chauffeurs in Groot-Brittannië ook geen cabotage meer mogen doen.

Het eventuele verbod zou een volgende rem zijn op het cabotagevervoer. In Brussel zijn concrete plannen om de cabotageregels binnen de Europese Unie zelf te wijzigen, dit als onderdeel van het Mobiliteitspakket. Volgens deze nieuwe regels, die nog niet definitief zijn, mogen vervoerders in zeven dagen drie ritten uitvoeren. Dat is nu ook al zo, maar nieuw is dat tussen twee periodes van zeven dagen een pauze van vier dagen moet zitten.

Luchtvaart

Voor de luchtvaart is het EU-voorstel minder scherp. Britse luchtvaartmaatschappijen mogen blijven vliegen tussen twee bestemmingen binnen de Europese Unie. Hieraan is wel de voorwaarde gekoppeld dat Europese airlines dat in het VK ook mogen.