Dat heeft transportstaatssecretaris Jean-Baptiste Djebarri laten weten aan de wegvervoersorganisaties TLF en FNTR en aan de nieuwe koepelorganisatie France Logistique. Djebarri overweegt onder meer om de SNCF tijdelijk te laten afzien van de heffing van gebruiksvergoedingen voor het spoor en ook geen boetes aan wegvervoerders in rekening te brengen als ze een bepaald spoortraject wel hebben geboekt, maar als gevolg van de staking niet gebruiken.

Chaos

Het Franse spoorvervoer is al ruim een maand in chaos als gevolg van acties tegen de pensioenplannen van de regering-Macron. Deze wil de pensioenleeftijd voor een groot aantal beroepsgroepen fors optrekken.

Wegvervoerders die een deel van het vervoer over het spoor afwikkelen, kunnen hun klanten geen regelmatige dienstverlening meer aanbieden. Ook veel Franse havens worden met regelmaat door stakingen getroffen.

27 miljoen extra steun

De staatssecretaris denkt aan drie maatregelen voor de gehele logistieke sector in Frankrijk, namelijk een landelijk structuurplan voor het spoorvervoer van goederen, een strategie voor alle zeehavens en een energieakkoord met de wegvervoerbranche.

Verder wil Djebarri het gecombineerd vervoer in de periode 2019-2023 jaarlijks 27 miljoen extra steun geven. Wegens de huidige stakingen wil hij de daarvoor uitgetrokken middelen tot en met 2023 naar voren halen.