De Project Cargo Corridor loopt van de twee grote Lower Mainland-havens, Fraser Surrey Docks en Lynnterm East Gate, naar de grens van de provincie Alberta.

Wegvervoerders kunnen middels deze speciale corridor tijd besparen doordat 8- tot 13-assige trucks met een maximaal voertuiggewicht van 125 ton en maximale afmetingen van 50 meter lang, 5 meter breed en 4,88 meter hoog, vooraf goedgekeurde vergunningen kunnen aanvragen die binnen twee werkdagen verstrekt kunnen worden.

In vergelijking met het goedkeuringsproces dat vervoerders van zware ladingen voorheen moesten doorlopen, levert dat aanzienlijke tijdwinst op. De oude procedure kon namelijk tot twaalf werkdagen duren.

Vrachtwagens die de vooraf goedgekeurde afmetingen overschrijden, moeten nog steeds het langere goedkeuringsproces doorlopen. Dat is om ervoor te zorgen dat het gewicht en de afmetingen van het voertuig de infrastructuur langs de reisroute niet beschadigen.

Gezamenlijke inspanning

De oprichting van de Project Cargo Corridor is tot stand gekomen door een samenwerking van het ministerie van Transport en Infrastructuur van British Columbia, verschillende gemeenten en de commerciële transportsector, vertegenwoordigd door de BC Trucking Association en de Vancouver Fraser Port Authority.

Het ministerie heeft daartoe onder andere overeenkomsten getekend voor het delen van informatie met gemeenten langs de corridor. Het nieuwe vergunningsproces wordt gedurende een jaar geëvalueerd. Als het proces succesvol blijkt, kan het mogelijk worden uitgebreid naar andere snelwegcorridors.

Europa

Het Canadese project vormt een interessante case study voor Europa, waar de vergunningsprocedures volgens branchevertegenwoordiger ESTA ‘belachelijk lang en ingewikkeld zijn’. De verstrekking van vervoersvergunningen kan binnen de EU soms tot wel acht weken duren.

ESTA-directeur Ton Klijn pleit al jaren voor de ontwikkeling van speciale Europese corridors voor zwaar transport, vergelijkbaar met die in British Columbia. “Dergelijke corridors zullen bijdragen aan een veiligere en efficiëntere industrie”, zei Klijn tijdens een presentatie op de Project Cargo Summit 2019.

Hoewel de samenwerking tussen de EU-lidstaten op gebied van zwaar transport zeer gering is, ziet Klijn wel mogelijkheden voor een dergelijke corridor. ‘De Europese Commissie onderzoekt de ontwikkeling van militaire corridors om materieel als tanks en dergelijke snel te kunnen verplaatsen. Het zou geweldig zijn als we diezelfde corridor ook voor commerciële zware transporten kunnen gebruiken’, zei hij.