De nieuwe werkwijze zorgt op jaarbasis voor een CO2-reductie van 25 ton. Verder wordt gesproken over 135 kilo minder stikstof en 3,4 kilo minder fijnstof. Van Tongeren (GroenLinks, duurzaamheid en energietransitie) licht toe: ‘Dit staat gelijk aan een besparing van twintigduizend kilometer aan vrachtwagenritten of honderd bestelbusjes die een jaar rondrijden’.

De Rijksoverheid startte vorig jaar samen met de gemeente Den Haag een aanbestedingstraject om schone bevoorrading in de binnenstad te kunnen realiseren. PostNL, Djinny en Suez schreven gezamenlijk onder de naam ‘SimplyMile’ in en haalden de opdracht binnen.

Deze maand is een begin gemaakt met het vanuit de hub uitstootvrij leveren en afvoeren voor meerdere ministeries, de gemeente Den Haag, Shell, TNO en CAK, VNO-NCW en MKB-Nederland. Het gaat in totaal om zeventig locaties met 43.000 werkplekken.

Minister Knops zei bij de opening: ‘Deze logistiek hub levert een bijdrage aan alle doelen uit het Klimaatakkoord, een betere bereikbaarheid, een verbeterd klimaat, betere luchtkwaliteit en een betere leefomgeving’. Toch waarschuwde de minister ook voor te hoge verwachtingen. Met een knipoog naar Kikker Kermitt: ‘It is not easy beïng green’.

Citrusschillen

Goederen voor de diverse instanties en bedrijven komen voortaan niet verder dan de magazijnen van SimpyMile, vlakbij het stadion van ADO Den Haag, in de oksel van de snelwegen A12 en A4.

Daar vindt opslag en bundeling plaats door de lokale hub-exploitant Djinny. PostNL zorgt voor het uitstootvrije vervoer naar de zakelijke ontvangers. Suez neemt de logistiek rond de afvalstromen voor zijn rekening en voert samen met PostNL onder andere citrusschillen, koffiedik en –bekers af naar de stadshub.

SimplyMile en PostNL werken sinds 2017 samen en verzorgen al uitstootvrij zakelijk goederenvervoer in Amsterdam, Groningen en Nijmegen. PostNL streeft ernaar om binnen tien jaar in de Benelux de zogeheten ‘last mile’ uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen, met als tussenstap een uitstootvrije bezorging in 25 binnensteden in het jaar 2025.

Hub voor bouwmaterialen

De gemeente Den Haag denkt inmiddels na over een hub voor bouwmaterialen. Een kwart van alle transportbewegingen in de Residentie is bouwgerelateerd.

Wethouder Van Tongeren wil nog meer: ‘Centra waar de klant bestelde zaken uit de webwinkels kan ophalen, maar ook passen en bijvoorbeeld laten vermaken. Dat worden dan bedrijfjes op zich’.

Logistiek makelaar

De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, een samenwerkingsverband tussen 23 gemeenten in de Randstad, wil voorkomen dat alleen de grote steden met groene oplossingen komen. Om hulp te bieden is de logistiek makelaar in het leven geroepen.

Met elkaar hebben de deelnemende gemeenten de ambitie om de uitstoot van CO2 door het verkeer in 2025 met 30% te verminderen ten opzichte van het jaar 2016. Dit voorjaar verschijnt een programma waarin maatregelen staan, die op korte termijn worden genomen om deze opgave te realiseren.

Een daarvan is de aanstelling van een logistiek makelaar, die door gemeenten en bedrijven kan worden ingezet. Deze gaat op uitnodiging bij gemeenten en bedrijven in de metropoolregio langs als zij hun logistieke bewegingen efficiënter willen maken of als ze het aantal vervuilende vrachtwagens en busjes dat door de gemeente rijdt, willen verminderen.