In de afgelopen jaren vonden tal van onderhandelingen plaats en telkens liep het weer spaak. Nu afgelopen dinsdag de transportcommissie van het Europese Parlement akkoord is gegaan, is een belangrijke horde genomen en lijkt een definitief akkoord binnen afzienbare tijd in zicht. En dat zou geen moment te vroeg zijn.

Het aanpakken van schijnconstructies, postbusfirma’s en chauffeursnomaden is broodnodig om de sector gezonder te maken voor werkgevers en werknemers. Nog altijd zijn deze fenomenen schering en inslag in de wegtransportbranche. Dat bleek onlangs weer toen in België twee bedrijven zijn bestraft voor sociale dumping. De twee vervoerders: DV Trans en Aris Trans, hadden tal van postbusbedrijven opgezet voor het ontduiken van sociale premies.

Deze bedrijven zijn wel, zelfs fors, bestraft. Maar veel andere, minder ernstige praktijken blijven buiten schot. Met de nieuwe regels uit het Mobiliteitspakket wordt op dit vlak een goede stap gezet. Zo worden transportbedrijven verplicht hun activiteiten aan te sturen vanuit het land waar ze geregistreerd staan, om postbusfirma’s tegen te gaan. Ook moeten zowel vrachtwagen als chauffeur periodiek terug naar huis kunnen. Tevens worden de Polensprinters scherper in de gaten gehouden, omdat er voor deze voertuigen een tachograafverplichting komt bij grensoverschrijdend transport.

Toch kwam er vanuit diverse kanten kritiek op het nieuwe voorstel. De cabotageregels zouden te streng zijn, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven. Vanuit Oost-Europa kwam weerstand tegen de verplichting dat de vrachtwagen elke acht weken terug naar huis moet. Zonde van al die brandstof en de kosten die daarmee gepaard gaan, vinden de critici.

De Europese Commissie en het voltallige Europese Parlement moeten er nog hun goedkeuring aan geven, waarbij parlementariërs de mogelijkheid hebben om veranderingen te opperen. Hopelijk kunnen zij hun grieven binnen de perken houden en zonodig knarsetandend akkoord gaan met het huidige voorstel. Anders moet het pakket wéér terug naar de tekentafel en blijven ongezonde praktijken in het wegtransport nog jaren buiten schot.

Lees ook: Cabotage wegtransport en gebruik postbusfirma’s verder beperkt