De transportcommissie van het Europees Parlement is dinsdag akkoord gegaan met het Mobiliteitspakket. Dit pakket aan regels moet sociale dumping en oneerlijke concurrentie tegengaan. Sommige lidstaten zijn kritisch.

Om het volgen van de cabotageregels goed te kunnen registreren, komt er (weer) een nieuwe tachograaf. Ook is beslist dat een chauffeur die cabotage uitvoert, al vanaf dag één moet worden betaald volgens de regels van het land waarin de rit plaatsvindt. Nu hoeft dat nog helemaal niet.

Postbusfirma’s

Het gebruik van postbusfirma’s wordt aan banden gelegd. Transportbedrijven moeten ‘substantiële’ activiteiten hebben in lidstaten waar ze geregistreerd zijn. Dit betekent dat bedrijven een ‘echte en continue aanwezigheid moeten hebben in die lidstaat en hun transportbedrijf van daaruit moeten aansturen’, aldus het voorstel.

Een andere belangrijke maatregel is de verplichte terugkeer van zowel voertuig als chauffeur naar het land van herkomst. De vrachtwagen moet eens in de acht weken terug in het thuisland zijn. Voor chauffeurs geldt dat werkgevers hen in staat moeten stellen elke drie of vier weken, afhankelijk van hun werkschema, terug naar huis te kunnen gaan. Op deze manier moet het nomadenbestaan van veel, vooral Oost-Europese chauffeurs, worden bestreden.

Tevens komt in dit verband in heel Europa een verbod op het doorbrengen van de 45-uursrust in het voertuig. Werkgevers zijn verplicht om te betalen voor de overnachting van deze chauffeurs in bijvoorbeeld hotel of pension. Ook komt er een tachograafplicht voor bestelbusjes van meer dan 2,5 ton, wanneer deze internationaal transport uitvoeren.

Discussie niet ten einde

Al jaren wordt gebakkeleid over het Mobiliteitspakket en daaraan komt voorlopig geen einde. De Europese Commissie en het voltallige parlement (dus niet alleen de transportcommissie ervan) moeten het nog goedkeuren. Diverse parlementariërs hebben al aangegeven, wijzigingen te willen aanbrengen aan het voorstel.

Zo is het Belgische parlementslid François Belliot fel gekant tegen de beperking van cabotage, terwijl een Roemeense collega zei dat de verplichte terugkeer van vrachtwagens zorgt voor hogere ritprijzen en meer lege ritten, wat slecht is voor het milieu.

Als er straks toch instemming komt van alle partijen, duurt het nog minimaal 1,5 jaar voordat de regels ingaan. Uitzondering hierop zijn de regels voor rij- en rusttijden, inclusief de verplichte terugkeer van chauffeurs. Deze gaan al twintig dagen na publicatie in.