Het bleek onmogelijk beide netwerken op een bevredigende manier over elkaar te leggen. Daarbij moet worden bedacht dat zulke netwerken steunen op de medewerking van een reeks middelgrote bedrijven die in kleinere regio’s actief zijn en lading met elkaar uitwisselen.

De fusiepoging tussen Palletways, een Britse dochter van het Zuid-Afrikaanse logistieke concern Imperial, en VTL, een samenwerkingsverband van ‘systeempartners’ in het palletvervoer, werd vorig jaar juni aangekondigd en zou per 1 februari aanstaande ten uitvoer moeten worden gebracht.

Het doel was de netwerken zo te versmelten dat partners in het systeem voortaan in kleinere verzorgingsgebieden zouden opereren. Dat brengt een kostenbesparing, omdat vracht immers over kortere afstanden behoeft te worden uitgewisseld.

Medio vorig jaar werd afgesproken dat Palletways aanvankelijk een belang van 20% zou nemen in VTL. Later zou dit belang worden vergroot tot een meerderheid, maar dat gaat nu ook niet door.

120 systeempartners

VTL beschikt in Europa over ongeveer 120 systeempartners, de meeste in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook enkele in de Benelux en een flink aantal in Midden- en Oost-Europa. De centrale draaischijf is gevestigd in Fulda, in de deelstaat Hessen. Er zijn ook grote overslagcentra in Hannover en Gelsenkirchen.

Volgens Palletways en VTL is het niet gelukt de netwerken van beide partijen voldoende op elkaar aan te sluiten. ‘We moeten vaststellen dat we bij enkele wezenlijke detailkwesties de belangen van beide niet met elkaar in overeenstemming konden brengen’, zegt de directeur Palletways Deutschland, Abraham García Martínez.

Tekst loopt door onder foto.

Zijn collega bij Palletways, topman Hakan Bicil van de divisie Internationaal van Imperial Logistics: ‘De Duitse gepalletiseerde groupagemarkt is een kernonderdeel van de Europese groeistrategie van Imperial. We zullen in de Duitse markt blijven investeren en onze marktpositie in het expresvervoer met nieuwe producten, diensten en via zinvolle acquisities uitbouwen.’

Imperial kocht Palletways in 2016

Of Palletways, een in de jaren negentig van de vorige eeuw opgerichte groep van Britse oorsprong, de Duitse groupagemarkt nu minder aandacht zal schenken, staat nog te bezien. Palletways kwam in juni 2016 in handen van het Zuid-Afrikaanse Imperial, dat inmiddels door een reeks andere overnames zijn positie in de Europese logistieke markt al aanzienlijk had versterkt.

Naar verluidt betaalde Imperial indertijd meer dan 200 miljoen euro voor een meerderheidsbelang in Palletways. Het bedrijf telt in Europa meer dan driehonderd partners, met de nadruk op Groot-Brittannië, Spanje en Italië. In heel Europa zijn er vierhonderd depots in 23 landen. Een groot depot in Nederland bevindt zich in Nijmegen. Daar is ook het Nederlandse hoofdkantoor gevestigd.

Verbrokkeld

Palletways werd door Imperial overgenomen van het Britse Phoenix Equity Partners. Dat kocht het snelgroeiende bedrijf in 2004 op zijn beurt van durfinvesteerder 3i. De Europese markt voor groupagevervoer van gepalletiseerd stukgoed is, hoewel er verscheidene grote spelers op actief zijn, nog steeds verbrokkeld.

Dat past ook wel een beetje bij deze activiteit, waarbij kleine en middelgrote bedrijven, met een vaak beperkt bedieningsgebied, zich voor grotere klanten aantrekkelijk maken door lading met collega’s enkele regio’s verderop uit te wisselen.