Met 360 mensen in dienst, een zes dagen per week 24 uur operationeel bedrijf en een netwerk van vijf vestigingen rondom Greenports – waarvan één in Duitsland – behoort De Winter Logistics tot een van de specialisten in bloemen- en plantentransport. Er zijn voortdurend 85 eenheden onderweg, waarvoor 180 chauffeurs nodig zijn. En probeer die maar eens te vinden.

‘Het is binnen onze sector moeilijk om het beroep chauffeur aantrekkelijk te maken’, weet directeur Arnoud de Vries. ‘De uitdaging is om zoveel mogelijk in te spelen op de wensen van de medewerkers. We werken nu met roosters die rekening houden met het privéleven van de man en vrouw achter het stuur.’

Het landelijk tekort aan chauffeurs vraagt om creatieve oplossingen. De Vries: ‘De instroom van onderaf is zeer gering. Daarom kijken we nu vooral naar zij-instromers: mensen die uit een ander beroep komen. Zij beginnen op het kleine materieel, waarvoor een BE-rijbewijs voldoende is. Als ze geschikt zijn, helpen we ze bij het behalen van de benodigde papieren voor de vrachtwagen.’

‘Ondertussen is het budget voor werving vorig jaar twee- tot driemaal zo hoog geworden. We hebben het dan over tienduizenden euro’s. In principe proberen we de mensen zelf aan te trekken. Daar is ons veel aan gelegen. Maar je kunt niet zonder de uitzendbureaus. We doen geen gekke dingen om aan mensen te komen. Er wordt conform de cao betaald. Dus is het zoeken naar andere mogelijkheden om chauffeurs te vinden en te binden.’

Roosters

Dat binden is nog niet zo makkelijk. Bij De Winter worden roosters gemaakt die aansluiten op de privésituatie van de rijder. ‘Ook die wil zijn of haar kinderen weleens uit school halen. En naar de wekelijkse sportavond.’ Verder worden zaken genoemd als goede menselijke verhoudingen, begeleiding en aandacht.

‘Sinds een aantal jaar werken we daarom met chauffeurscoördinatoren. Zij zijn de hiërarchische leidinggevenden en zijn alleen bezig met het inwerken, begeleiden en ontwikkelen van de chauffeurs. De planner houdt zich louter bezig met de functionele aansturing van de chauffeurs. Tussen die twee moet een goede balans zijn.’

De specifieke branche waarin De Winter Logistics opereert, collectief sierteeltvervoer, maakt het gelukkig mogelijk om met bijvoorbeeld flexibele roosters te werken. De wagens rijden weliswaar 24 uur per dag, de afstanden zijn beperkt. Soms maakt een chauffeur in zijn shift wel driemaal hetzelfde rondje.

De Vries: ‘We zijn gebonden aan de Greenports, waarbij onze logistieke hubs vaak op de veiling gevestigd zijn. Dat is het knooppunt waar productie en handel bij elkaar komen. We willen vestigingen in specifieke regio’s om die te ontsluiten. Waar we niet zelf zitten, werken we samen met partnerbedrijven. Zo is er een landelijk netwerk, waarmee we de sierteeltsector kunnen faciliteren.’

Meerdaagse ritten doen we in principe niet.

De vestigingen van De Winter zijn te vinden in Naaldwijk (hoofdkantoor), Aalsmeer, Rijnsburg, Moerkapelle en net over de grens bij Venlo in het Duitse Herongen. ‘Vanuit de vertrekplaats moet de chauffeur binnen tien uur terug kunnen zijn’, legt De Vries uit.

‘Meerdaagse ritten doen we in principe niet. We halen en brengen de vracht van en naar kwekers, veilingen, exporteurs, retailers en grote tuincentra, uiteraard geconditioneerd. Bloemen moeten koud en planten juist weer warm. Omdat het om bederfelijke waar gaat, gebeurt alles snel. In deze branche staat ‘vers’ immers voorop. Daarom wordt er 24 uur per dag gereden.’

Goed materiaal is een keiharde noodzaak. Het onderhoud gebeurt in eigen huis. Iedere truck heeft zijn vaste berijders. ‘Omgekeerd geldt dus dat de chauffeur geen eigen wagen heeft. Wel een vaste, die met een collega wordt gedeeld. De een rijdt overdag, de ander ’s nachts’, verklaart De Vries.

‘De gemiddelde leeftijd van onze chauffeurs ligt rond de eind veertig. Landelijk ligt de leeftijd hoger. Jonge mensen? Ik zou ze graag erbij willen hebben. Maar chauffeur is als beroepskeuze niet populair. Daarom zijn we blij met landelijke campagnes die erop wijzen dat het toch een heel mooi vak is.’

De Winter groeit door

Ondertussen groeit De Winter Logistics gestaag door. Het bedrijf begon in 1992, opgericht door Ton de Winter. Korte tijd later stapte ook broer Eric over, gevolgd door zus Marianne. Vandaag de dag bestaat de directie uit Eric de Winter en Arnoud de Vries. Laatstgenoemde maakte na een korte overstap in de groente, de transfer vanuit het door hem opgezette operationeel samenwerkingsverband Greenport Logistics en is nu mede-eigenaar.

Ze hebben het afgelopen jaar een drietal andere bedrijven in dezelfde sector overgenomen: De Bloementaxi uit het Westland, Gorissen in Waddinxveen en kortgeleden De Lordd in Moerkapelle.  ‘Ook in onze sector ontkomen we niet aan meer bundeling van logistieke stromen. De klanten vragen om vaker, vlugger en verser, waardoor overname en fusies ook binnen onze sector plaatsvinden.’

Dag van de Vrachtwagenchauffeur

Op een koude donderdag in december troffen de chauffeurs van De Winter op hun route onverwacht een soepkraam aan. Daar werden ze onthaald met erwtensoep en een aardigheidje. Een actie in het kader van de Dag van de Vrachtwagenchauffeur .

In totaal hebben meer dan honderd bedrijven aan deze dag deelgenomen. Grote en kleine ondernemingen zetten daarmee hun chauffeurs in het zonnetje. Ook aanverwante sectoren, zoals tankstations, deden mee.

Deze eerste Dag van de Vrachtwagenchauffeur is opgezet door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), samen met werkgeversorganisaties TLN en VVT en de vakbonden. Achterliggende gedachte is om de aantrekkingskracht van het beroep te vergroten. Op dit moment werken er in de sector meer dan 87.000 chauffeurs. Het aantal vacatures blijft onveranderd hoog.

Elisabeth Post, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in haar toelichting op het ‘waarom’ van de Dag van de Vrachtwagenchauffeur: ‘Het is een fantastisch beroep. Je ervaart vrijheid, werkt zelfstandig en hebt contact met veel mensen. Tegelijk hebben de chauffeurs het gevoel almaar minder waardering voor hun werk te krijgen. Iedereen in de keten is druk, de snelwegen zitten overvol en dan is de chauffeur vaak de gebeten hond.’

Wil je weten hoe transporteurs het probleem met het chauffeurstekort kunnen aanpakken? Kom dan naar HR in de Logistiek > Debat 2020 op 5 maart in Rotterdam.