De nieuwe plannen van topman Brad Jacobs leverden de logistiek dienstverlener de afgelopen dagen al een aardige koerswinst op van 15%. Daarmee lijkt de missie van de XPO-president al deels geslaagd zonder dat er ook maar een dochteronderneming in de etalage is gezet.

De financiële markt in de VS, aangevoerd door de analisten van de Deutsche Bank, verwachten dat een opsplitsing van XPO de beleggers uiteindelijk een extra bedrag van 3,6 miljard dollar gaat opleveren. Dat is een bonus van 32 dollar per aandeel. Aangezien de koers de afgelopen vijf dagen al met 13 tot 15 dollar per aandeel steeg naar 95 dollar, zit er nog wat in het vat voor de beursspeculanten. Tenminste als de voorspellingen van de Deutsche Bank ook uitkomen.

De plannen van Jacobs zijn wel een abrupte breuk met het overnameverleden van XPO en die koerswijziging zorgt bij sommige analisten in de VS dan ook voor de nodige scepsis. Al bijna tien jaar bouwt  de Amerikaanse zakenman via miljarden dollars verslindende acquisities aan XPO, dat nu tot de logistieke top 10 behoort  in de wereld. Nog vorig jaar kondigde Jacobs voor dit jaar nieuwe overnames aan van meer dan 1 miljard dollar. Die plannen lijken nu als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen.

Lappendeken

Jacobs zegt nu dat hij de Amerikaanse zakenbanken Goldman Sachs en J.P Morgan heeft ingehuurd om een ingrijpende studie te maken hoe de beurswaarde binnen XPO voor de aandeelhouders beter tot zijn recht kan komen. Ofschoon het bedrijf op de Forbes 500-lijst met een verdienstelijke zevende plek behoort tot de presterende beursfondsen van de VS, is Jacobs niet tevreden.

Hij verwacht dat via een opsplitsing van XPO Logistics er meer beurswaarde kan worden gecreëerd voor de aandeelhouders. Jacobs wijst er daarbij op dat de beurswaarde van XPO op 9,3 keer het bedrijfsresultaat (ebitda) ligt en dat is bescheiden vergeleken met sommige concurrenten.

Bij andere groupage-vervoerders zoals het Amerikaanse Dominion Freight Line, ligt dat op 13,5 keer de bedrijfswinst, terwijl de in Europa onbekende Amerikaanse wegvervoerder Saia op de beurs van New York wordt verhandeld tegen 10 keer het operationele resultaat. Ook tegenover andere logistieke dienstleners zoals CH Robinson (12,5 keer ebitda), Expeditors (14,8 keer ebitda) en FedEx (16,3 keer ebitda) legt XPO het qua beursprestatie af.

7,6 miljard dollar

XPO Logistics, dat nu een beurswaarde vertegenwoordigt van rond 7,6 miljard dollar, is eigenlijk een lappendeken aan acquisities die Jacobs sinds zijn aantreden in 2011 heeft gepleegd in binnenland en buitenland.

Destijds heette XPO nog Xpress-1 Expedited Solutions en was het nog klein en onbekend expeditiebedrijfje. Via negentien overnames, totale kosten 7,5 miljard dollar, heeft de Amerikaanse zakenman er binnen de transportsector een wereldconcern van gemaakt met ruim honderdduizend medewerkers en een omzet van rond de 17 miljard dollar.

Tot de expeditiegroep behoren aansprekende namen als Pacer Logistics en Con-Way in Noord-Amerika en Norbert Dentressangle in Europa. Deze acquisities hebben er voor gezorgd dat XPO de beurswaarde de afgelopen negen jaar wist te verzesvoudigen, aldus beursanalisten in de VS.

Toch gelooft Jacobs dat de optelsom van die bedrijven onder de vlag van het XPO geen recht doet aan de werkelijke waarde van die afzonderlijke bedrijven. Daarom laat hij de opsplitsing onderzoeken door de Amerikaanse zakenbanken. Of de adviezen uiteindelijk leiden tot een uitverkoop laat XPO in het midden. Ook is geen tijdspad aangegeven. Daarnaast wil de topman ook niet uitsluiten dat de verkoopplannen uiteindelijk leiden tot het aanhouden van de 19 dochterondernemingen.