Uit cijfers van VWE bleek vorige week dat er in het voorbije jaar zo’n 4% meer nieuwe bakwagens zijn geregistreerd dan in het jaar ervoor. Tegelijkertijd werden er fors minder trekkers en opleggers geregistreerd, respectievelijk 8 en 13%.

Heeft de Nederlandse wegtransportsector de laatste tijd een voorkeur gekregen voor bakwagens ten koste van trekkers en opleggers? Manager Truckdealers Aad Verkade van Bovag denkt van niet.

‘De daling in trekkers is deels een normalisatie van de markt en deels een gevolg van lastige afzet van gebruikte Euro VI-trekkers’, licht Verkade toe. ‘De grotere exportlanden accepteren deze Euro VI-trucks kennelijk nog niet zo. En omdat daardoor de prijs voor gebruikte voertuigen onder druk staat, heeft dit gevolgen voor de verkoop van nieuwe trucks.’

Meer focus op regionale distributie

De stijgende verkoop van bakwagens verklaart hij doordat veel vervoerders zich steeds meer richten op regionale distributie. Hiervoor worden vaker bakwagens dan trekker-opleggercombinaties gebruikt. ‘In die categorie zullen we ook veel activiteit gaan zien als straks fabrikanten elektrische voertuigen gaan leveren’, aldus Verkade.

Het is de verwachting dat het vervoer over kortere afstanden, bijvoorbeeld distributie in steden, sneller elektrificeert. Ten eerste omdat in dit vervoer de noodzaak elektrisch te gaan rijden behoorlijk groot is. Veel stadsbesturen willen de komende jaren strengere uitstoot-eisen stellen aan vrachtwagens die bijvoorbeeld binnensteden bevoorraden. Tevens hebben e-trucks een beperkte actieradius en een lange oplaadtijd, wat vervoer over langere afstanden zeer moeilijk maakt.

Niet verbaasd

Verkade geeft aan niet echt verbaasd te zijn over de verkoopcijfers van 2019. ‘Met het afvlakken van de markt is het gebruikelijk dat deze ook grilliger wordt en onvoorspelbaarder. We zien overigens geen reden voor ongerustheid. Eigenlijk is onze mening dat de markt terugkeert naar normale proporties.’

Ook transporteursorganisatie TLN ziet de ontwikkelingen op de truckmarkt niet als een structurele verschuiving. ‘Bij bakwagens is de spreiding van gewichten, tussen de 3,5 en 50 ton, wel groter. Het kan zijn dat er in het lichte segment, bijvoorbeeld voor stadsdistributie, relatief wat meer voertuigen zijn verkocht. Tevens zie je dat bij trekkers het merendeel van de verkopen in het zware segment zit. Daar is de daling van de verkopen het grootst. Dat heeft dus een groter effect op het trekkersegment dan op bakwagens’, aldus een woordvoerder.

TLN wijst er op dat de verdeling tussen bakwagens (ongeveer een derde van de verkopen) en trekkers (ongeveer twee derde) niet is gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. ‘Het is in ieder geval niet zo dat er een verschuiving waarneembaar is van trekkers naar bakwagens.

Lees ook: Fikse daling aantal verkochte trekkers en opleggers