Vlnr: Rien Buth, Jaap Nagtegaal, Monique Sweep, Martijn Heestermans en Jan van Dongen.

Hoe kwam de hub tot stand?

Op Goeree-Overflakkee kwam de afgelopen jaren steeds meer vrachtverkeer. Daardoor slibde het eiland langzaam dicht. Deltawind heeft toen een soort prijsvraag uitgeschreven onder middelbare scholieren. De winnares kwam op het idee om aan de randen van het eiland alle goederen te bundelen. En vanuit daar kun je de goederen verder verspreiden over het eiland. Er rijden veel wagens met weinig lading aan boord. Denk aan bestelbusjes met pakketten en vrachtwagens met slechts enkele pallets aan boord.

Tegelijk had een andere initiatiefnemer, Jan van Dongen, min of meer hetzelfde plan bedacht. We hebben hier zo’n twee jaar over gepraat en hebben afgelopen zomer besloten om het gewoon te gaan doen. En hoewel het oorspronkelijke plan met een reguliere bestelbus was bedacht, hebben we het verbeterd door te kiezen voor een elektrische bestelbus. Dan verklein je niet alleen de filevorming, maar ook de uitstoot van stikstof en CO2.

Op welke lading mikken jullie?

Het gaat om twee verschillende soorten lading: pakketten en kleine deelladingen van twee à drie pallets of rolcontainers. We hebben wel gekeken naar andere typen lading, zoals gekoelde producten. Maar dat is misschien iets voor de lange termijn. Op bedrijven wiens vrachtwagens volledig gevuld zijn, mikken we niet. Het gaat echt om het bundelen van kleinere ladingen.

Gaan jullie ook pakketten aan huis bezorgen bij particulieren?

We richten ons vooral op de business-to-businessmarkt. Als bedrijven bijvoorbeeld veel pakketten bestellen, kunnen ze met ons afspreken dat wij al die pakketten bundelen, zodat ze bijvoorbeeld maar één keer per dag pakketten ontvangen. Dan hebben ze niet om de haverklap bezorgers aan de deur. Dit zorgt voor tijdsbesparing en meer rust bij personeelsleden die de pakketten moeten ontvangen.

Daarnaast hebben we een samenwerking met ViaTim. Bij dit platform kunnen particulieren zich aanmelden als ze voor hun eigen wijk willen fungeren als verzamelpunt voor pakketten. Ze kunnen hun eigen woning gebruiken als distributiepunt voor buurtbewoners die pakketten hebben besteld. Wij verzamelen de pakketten op onze hub en geven die af bij de ViaTim-leden. Hiervan zijn er op Goeree-Overflakkee inmiddels vier.

Ook hebben we een opslagruimte van tweehonderd vierkante meter. Dat is niet zo groot, omdat de meeste goederen hier hooguit een of twee dagen blijven staan. Maar als bedrijven het willen, kunnen we goederen langer opslaan, bijvoorbeeld voor kleine winkels. Stel, ze bestellen van een product misschien één pallet, omdat ze er niet meer van kwijt kunnen in hun pand. Maar als ze de producten bij ons opslaan, kunnen ze misschien wel vier pallets tegelijk bestellen, waardoor ze kwantumkorting krijgen. Daarnaast bieden we in onze opslagloods diverse diensten aan, bijvoorbeeld ompakken of orderpicken.

Jaap Nagtegaal (tekst loopt door onder foto):

U bent ook directeur van Nagtvlugt Transport. Is de Goederenhub aan dit bedrijf gekoppeld?

Nee, die twee bedrijven staan los van elkaar. De hub is een coöperatie, waarvan iedereen lid kan worden. De minimale inleg is 50 euro en daarvoor kun je meebeslissen over het beleid. Potentiële klanten/opdrachtgevers, zoals verzenders, ontvangers en bijvoorbeeld vervoerders die gebruik van ons willen maken, mogen lid worden. Al hoeft dat niet. En bedrijven en particulieren die geen zaken met ons doen, mogen toch lid worden.

We hebben bewust gekozen voor dit model omdat het duurzaam is. Stel, je hebt twee bestuurders en die krijgen ruzie met elkaar, dan staat het voortbestaan van het bedrijf op het spel. Maar bij een coöperatie kun je ruziënde of slecht functionerende bestuurders wegsturen. Een initiatief als dit kan alleen slagen wanneer veel mensen het steunen.

Hoe gaan jullie om met de beperkte actieradius van de bus?

We hebben op ons terrein aan de Energiebaan in Oude Tonge, vlakbij de N59, een laadpunt. Verspreid over het eiland staan nog meer laadpunten. Ons voertuig heeft een actieradius van 120 à 150 kilometer. In combinatie met de diverse oplaadplekken is dat genoeg.

Is er veel animo?

Er is heel veel enthousiasme bij de bedrijven die we spreken. Maar: we zijn pas net begonnen. Dus we hebben nog niet heel veel ritten gereden. Maar dat is ook logisch in de beginfase. We zijn druk bezig met het vinden van meer klanten. Als het echt goed gaat lopen, willen we op termijn mogelijk een tweede vestiging openen, in Stellendam. Daar ligt de N57, de andere plek waar je het eiland op kunt komen. Maar eerst willen we in Oude Tonge succesvol zijn.