De oliemaatschappijen hebben gemerkt dat niet de brandstof, maar extra dienstverlening het verschil maakt in de strijd tegen de goedkopere onbemande tankstations. Zoals het aanbieden van een lekker broodje of een goed kopje koffie.

Ook logistieke dienstverleners zie je steeds dieper in de dienstverlening duiken om zichzelf onmisbaar te maken voor hun klant. Of via de overnames van andere bedrijven om hun schaal te vergroten en zo de planning verder te optimaliseren. Want anders dreigt het risico ‘voor jou tien anderen’. Net zoals dat het niet uitmaakt bij welk merk onbemand tankstation je benzine tankt.

Veel wegvervoerders werken al jaren met minimale winstmarges. Zo lang er genoeg aanbod aan lading is, komen ze wel uit aan het einde van het jaar. Maar zodra het wat tegenzit, zullen ze zich moeten kunnen onderscheiden om de verdiensten op peil te houden. ‘Voor jou niemand anders’, is de enige manier om ook op lange termijn succesvol te zijn. Daarvoor moet een logistiek dienstverlener wel een flinke steen bijdragen aan het efficiënter inrichten van de keten, bijvoorbeeld via schaalvergroting, automatisering of het aanbieden van multimodaliteit.

Je ziet de markt dan ook steeds meer die kant op gaan. De laatste maanden waren er veel nieuwtjes van wegtransporteurs die hun buurman overnamen, met het doel het netwerk verder te verdichten. Of die juist een deel van hun bedrijf hebben afgestoten, omdat ze geen kansen zagen daar het netwerk optimaal te krijgen. Vrachtwagens vervoeren nog altijd te veel lucht. En de enige manier om dat te verbeteren is een betere planning, bijvoorbeeld via schaalvergroting.

Zo is het ook gegaan in de e-commerce. Amazon levert slechts een klein deel van de goederen zelf. Toch komt de klant daar naar toe voor zijn vraag. Je kunt dus werken met talloze onderaannemers (of ‘partners’ zoals Amazon ze noemt), die allemaal onderling op prijs concurreren. De marge van Amazon bepaalt de webgigant zelf, zij heeft immers de klant.

Als het aan de digitale platforms in de logistiek ligt, gaat de transportsector ook die kant op. Zij zouden het liefst zien dat alles wordt ingekocht via de spotmarkt; het moet voor een verlader net zo makkelijk zijn om transport in te kopen als een taxi te bestellen.

Toch omvat logistieke dienstverlening meer dan alleen transport van A naar B. Meedenken en optimaliseren van de supply chains van verladers wordt steeds belangrijker om je te onderscheiden. Een logistiek dienstverlener die niet alleen het transport verzorgt, maar ook de warehousing voor zijn rekening neemt, multimodaliteit aanbiedt, planning verbetert en advies voor de keten geeft, die houdt de klant. Dat zijn precies de terreinen waarop nog altijd succesvolle traditionele wegvervoerders al een tijdje op hebben ingezet.

Er blijft altijd plaats voor traditionele wegtransporteurs, die alleen vervoer van A naar B verzorgen. Maar dan kan het wel eens moeilijk worden om je klanten vast te houden. De vraag die iedere transporteur zich moet stellen is: hoe onderscheidend is mijn logistiek? Of bied ik eigenlijk alleen maar logistieke benzine aan?