De groei was veel geringer dan die in 2018 (7%). In het wegverkeer met personenauto’s was er vorig jaar bij het tolstation Schönberg aan de A13 een daling van 1,7%. Er passeerden hier 11,2 miljoen auto’s.

De kleinere toename van het aantal ritten met zwaardere vrachtauto’s over de Brenner-route heeft alles te maken met maatregelen van de landsregering van de deelstaat Tirol om het wegtransport over de transalpine pas tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië terug te dringen.

Dat gebeurt onder meer door een verbod op wegvervoer van laagwaardige en veelal zware goederen en door een zogenoemde ‘Blockabfertigung’, waardoor vrachtauto’s op een toenemend aantal dagen in het jaar maar in beperkte aantallen de grens tussen Beieren en Oostenrijk mogen overschrijden.

Protesten

Die politiek, die het spoorvervoer van deze categorieën goederen moet bevorderen, lijkt dus wel te werken. Intussen groeien aan Duitse kant de protesten tegen een voorgenomen uitbreiding van het spoor voor transitovervoer bij het Beierse Rosenheim. Daarvoor ligt een bouwproject op de tekentafel, met bruggen die wel tot een hoogte van vijftig meter kunnen komen en sneller treinverkeer mogelijk moeten maken.

In Beieren is hiertegen een protestbeweging actief die vernieling van het landschap vreest, de zogeheten ‘Brennerdialog’. Deze actiegroep organiseert morgen, zaterdag, een betoging met grote luchtballons. De Brennerdialog is overigens niet tegen verplaatsing van wegvervoer naar het spoor, maar meent dat de burger te weinig wordt gekend in de manier waarop dat volgens Berlijn moet gebeuren.