Daimler, bekend van het merk Mercedes, verkocht tot en met november vorig jaar wereldwijd 447.000 nieuwe trucks. Dat was 4% minder dan een jaar eerder. Belangrijke markten in ons werelddeel en in Noord-Amerika lieten in het tweede halfjaar een sterke daling zien.

De fabrikant verlaagde de productie sinds de zomer van 2019 en plant voor het nu begonnen jaar verdere beperkingen. In Noord-Amerika verkocht het concern uit Stuttgart vorig jaar tot en met november 187.000 trucks. In het grootste deel van het jaar hield deze markt zich beter dan die in Europa en in Azië; daarna trad een forse krimp in.

Ruim half miljard besparen

In de komende jaren wil Daimler 550 miljoen euro bij de vrachtautoproductie besparen, zegt de topman van de Daimler-truckdivisie, Martin Daum. Met een operationele marge over 2019 van 6% is hij ‘in het geheel niet tevreden’. Voor 2020 voorziet hij een verdere margedaling naar 5% van de omzet.

Het besparingsplan geldt tot en met 2022. Het mes gaat vooral in de productiekosten; de investeringen in ontwikkeling en productie van elektrisch aangedreven trucks blijft van de besparingen uitgezonderd. De complete resultaten over het afgelopen jaar wil Daimler in februari bekendmaken.