Het is een jaar geleden dat de eerste CF Electric werd afgeleverd en in de afgelopen periode heeft DAF ervaring opgedaan met in totaal zes van deze volledig elektrische trucks. Dat heeft onder andere geresulteerd in een versie die intern als ‘Fase 2’ wordt aangeduid en een nieuwe generatie software en een nieuw dashboard kent.

Tientallen stuks

‘We zijn nu zo ver dat we de CF Electric in beperkte aantallen kunnen gaan verkopen’, aldus Richard Zink, lid van de Board of Management en verantwoordelijk voor Marketing & Sales. ‘Denk daarbij aan enkele tientallen stuks op jaarbasis. Om de kwaliteit te garanderen, starten we de productie geleidelijk op. Tegelijkertijd kunnen we het servicenetwerk gedegen en stap voor stap opbouwen. Afhankelijk van de lokale laadinfrastructuur en after-sales-mogelijkheden, zal verkoop in andere delen van Europa overwogen worden.’

De inzet van het voertuig heeft klanten geholpen om de business case van een elektrische truck te bepalen en te ervaren wat het gebruik ervan in de dagelijkse praktijk betekent. Waar zij met hun CF Electric de eerste weken een beperkt deel van de beschikbare range van 100 kilometer gebruikten, rijden sommige transporteurs er nu al zo’n 250 kilometer per dag mee.

‘Het is een kwestie van het slim plannen van de ritten’, zegt Zink. ‘De mogelijkheden om de accu’s snel te laden – met de juiste apparatuur zelfs volledig in ruim dertig minuten – betekent dat er desgewenst weer snel extra kilometers beschikbaar zijn.’

Transporteurs

Transporteurs en verladers als Jumbo, Simon Loos en Tinie Manders Transport uit Nederland en Rhenus Group uit Duitsland hebben een CF Electric in hun vloot. Bij onder meer Tinie Manders wordt de elektrische truck zeer intensief ingezet: de trekker heeft al meer dan dertigduizend kilometer op de teller en rijdt zeven dagen per week van zes uur in de ochtend tot middernacht. Het zijn voornamelijk kortere ritten in de regio Eindhoven.

‘De CF Electric is net zo betrouwbaar als elke andere DAF truck’, stelt Eveline Manders, mede-directeur van Tinie Manders Transport. ‘Het plannen en rijden met een elektrische truck vraagt wel een andere mindset. Je moet zorgen dat het traject bij de truck past – en niet omgekeerd. Bovendien is het voor de optimale inzet van de truck belangrijk dat je de batterijen kunt opladen tijdens het laden en lossen. Als je met die twee zaken rekening houdt, dan kan de elektrische truck voor stedelijke distributie een geweldig alternatief zijn.’

Volledig elektrisch

De DAF CF Electric is een volledig elektrische 4×2 trekker, ontwikkeld voor distributieverkeer in stedelijke gebieden met enkel- of dubbelassige trailers en GVW’s tot 37 ton. De truck is gebaseerd op de DAF CF en opereert volledig elektrisch, dankzij VDL’s E-Power Technology.

De kern van de intelligente aandrijflijn is een 210 kilowatt elektromotor, die zijn energie krijgt van een lithium-ion batterijpakket met een totale capaciteit van 170 kilowattuur. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer honderd kilometer, waardoor hij vooral geschikt is voor stedelijke distributie.

DAF CF Electric — Technische specificaties

Gewicht trekker: 9,700 kg
Elektromotor: 210 kW
Koppel: 2.000 Nm
Batterijcapaciteit: 170 kWh
Actieradius volledig opgeladen voertuig: ongeveer 100 km
Snelladen batterijen: 35 minuten (bij 300kW)