De ILT deelt sinds begin februari 2018 boetes uit aan transportbedrijven als een van hun chauffeurs de volledige 45-uursrust doorbrengt in de cabine. De minister schrijft dat de inspectiedienst tussen begin februari 2018 en de eerste week van december 2019 in totaal 881 controles heeft uitgevoerd. Dat zijn gemiddeld ongeveer negen controles per week.

Daarbij zijn 153 boetes opgelegd, voor een bedrag van elk 1500 euro. 99 van deze boetes zijn inmiddels betaald. Van de meeste andere is de betalingstermijn nog niet verstreken.

Ook meldt Van Nieuwenhuizen dat er 238 boeterapporten zijn opgemaakt. Dit aantal is dus hoger dan het daadwerkelijk aantal opgelegde boetes, onder meer doordat in sommige gevallen de straffen ongegrond zijn verklaard.

Kritiek op controlebeleid

Er zijn twijfels of het huidige controlebeleid van de ILT wel goed genoeg is. Zo vindt vakbond FNV dat de relatief lage pakkans, in combinatie met de hoogte van de boete geen afschrikwekkend effect heeft.

Als transportbedrijven al een boete krijgen opgelegd, weegt de hoogte van het te betalen bedrag volgens de bond niet op tegen het geld dat vervoerders uitsparen door geen geschikte overnachtingsplek te hoeven regelen voor hun chauffeurs.

De bond wil daarom dat de inspectiedienst harder optreedt en spande onlangs een kort geding aan om de ILT te dwingen meer maatregelen te nemen. Centraal daarin stonden vermeende wantoestanden bij vervoersbedrijf De Rooy.

Dit bedrijf zou zijn chauffeurs schier eindeloos in hun cabines laten slapen. Bovendien zouden deze cabines te klein zijn om goed in te kunnen overnachten tijdens de kortere rustperiodes, waarin het verblijven in de cabine wel is toegestaan.

Uitspraak rechter

Vorige week is uitspraak gedaan in deze rechtszaak. Maar die schiep weinig duidelijkheid. Volgens de rechter moet op een later moment in een bodemprocedure over deze kwestie worden beslist. Dit tot irritatie van de vakbond, die nu aangeeft dat goede controles nóg langer op zich laten wachten.

Zij zouden liever zien dat als een chauffeur te lang in zijn voertuig moet verblijven, de betreffende vrachtwagen aan de ketting wordt gelegd. Dit zou vervoerders veel harder treffen dan een boete van 1500 euro.

Ook Kamerlid Van Dijk heeft daar wel oren naar en wilde van de minister weten of ze een dergelijke strafmaatregel zou willen invoeren. Van Nieuwenhuizen meldt echter dat de huidige wetgeving dit niet toelaat.

Pakkans vergroten

Ook schrijft ze dat het vergroten van de pakkans op dit moment met de beschikbare middelen niet mogelijk is. ‘De ILT dient vast te stellen dat de complete wekelijkse rust van minimaal 45 uur in de cabine is doorgebracht, alvorens een boete voor overtreding van dit verbod te kunnen opleggen. De bewijsvoering en daarmee de handhaving is hierdoor gecompliceerd.’

Ze vervolgt: ‘Bewijs is alleen mogelijk als op heterdaad is vastgesteld dat minimaal 45 uur rust in het voertuig is doorgebracht. Ik zie op dit moment geen kans om met de huidige beschikbare middelen de pakkans te vergroten. De ILT verkent de mogelijkheden om het probleem samen met andere partijen aan te pakken.’ Naar welke mogelijkheden precies wordt gekeken, is niet duidelijk.

Lees ook: FNV sleept ILT voor rechter: controle cabinekamperen te slecht