Via dit laatste bedrijf wil Neele-Vat vooral een grotere rol spelen in de intermodale goederenoverslag. Een koopsom voor de twee bedrijven is niet bekendgemaakt.

Met de overname van Mammoet Ferry Transport versterkt Neele-Vat vooral zijn positie in Europees wegvervoer. Daarnaast komen er internationale vestigingen bij in België, Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk, stelt het bedrijf.

Het gaat daarbij om filialen in Zeebrugge (België), Duisburg (Duitsland), Ansfelden (Oostenrijk), Preston Brook en Cambuslang (VK). Vooral in het wegvervoer tussen de Benelux en het Verenigd Koninkrijk is Mammoet Ferry Transport sterk gespecialiseerd. Met het oog op de komende Brexit zijn die activiteiten een belangrijke aanwinst voor Neele-Vat Logistics.

Crossdocken

Via de overname van Mainport Warehousing & Forwarding (twintig medewerkers) bereidt Neele- Vat zich voor op het nieuw te openen crossdock-centrum in de Waalhaven. Mainport is vooral sterk in het crossdocken van continentale lading voor de shortsea-sector, maar op de huidige locatie loopt het bedrijf tegen de capaciteitsgrenzen aan.

Tekst loopt door onder foto.

‘Het nieuw te bouwen crossdock-centrum door Neele-Vat biedt een geweldige mogelijkheid om de groei van Mainport Warehousing ook in de toekomst door te zetten’, stelt het bedrijf. Mainport blijft onder haar eigen merknaam binnen het Rotterdamse familiebedrijf opereren. Het management en directeur Jos Lems blijven het bedrijf aansturen. ‘Eigenaar Henk van Esch doet wel een stap terug. maar blijft als adviseur verbonden aan het bedrijf.’

Schaalgrootte

Via de fusie met Mammoet Transport ‘verstevigt’ Neele-Vat het Europees transportnetwerk en de schaalgrootte ‘om ook in het Europa van morgen concurrerend te kunnen blijven’, aldus topman Cuno Vat van Neele-Vat Logistics in een toelichting.

Tekst loopt door onder foto.

‘Wij kunnen verder onze klanten een nog bredere dienstverlening bieden. En hebben bovendien een goede uitgangspositie om onze dienstverlening internationaal uit te bouwen.’ Daarbij moet de aankoop van Mainport vooral het aantal aan- en afrijd-kilometers reduceren, stelt Vat.

‘Daardoor kunnen we efficiënter werken en de CO2-uitstoot verminderen. In de toekomst gaan we ook meer aansluiting zoeken met rail. Nu al hebben wij meerdere treinen per week naar Italië. Ook hier komt lading uit die geschikt is voor het crossdock-centrum.’

Continuïteit

Mammoet Ferry Transport telt zeventig medewerkers en blijft onder eigen naam binnen Neele-Vat actief. Het management, inclusief directeur-eigenaar Krijn Torreman, blijft ook aan en de acquisitie heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij de wegvervoerder.

Volgens Torreman biedt de overname door Neele-Vat vooral waarborgen ‘voor de continuïteit van ons bedrijf dat ik samen met alle medewerkers gedurende dertig jaar heb opgebouwd’.

Neele-Vat Logistics telt na de overname negenhonderd medewerkers over twintig vestigingen in tien landen. Daarnaast beschikt de groep over 256.000 vierkante meter aan opslag. De jaarlijkse omzet ligt daarbij op 300 miljoen euro.