Eind vorige week bereikten onderhandelaars van de Europese Raad en het Europees Parlement een akkoord over een pakket aan maatregelen voor het wegtransport. Zo worden de regels voor cabotage verscherpt en moeten chauffeurs en voertuigen regelmatig terug naar huis, respectievelijk om de drie en om de acht weken.

Eerder al zijn de cabotageregels bekritiseerd, onder meer door de Belgische minister François Belliot. Hij vindt dat Belgische bedrijven onevenredig hard worden geraakt door de verplichte cabotagepauze van vier dagen.

Veel Belgische vervoerders rijden cabotageritten in met name Frankrijk. Voor hen zijn de gevolgen waarschijnlijk groot als de regels inderdaad worden goedgekeurd. Ook de Nederlandse vervoerssector gaat hier waarschijnlijk hinder van ondervinden.

Meer lege ritten

Maar ook de verplichte terugkeer van vrachtwagens naar het hoofdkantoor zorgt voor ontevreden geluiden. Zo vreest verladersorganisatie Evofenedex dat deze maatregel leidt tot lege ritten, wat een slechte uitwerking heeft op het milieu. Ook verlaagt het volgens hen de capaciteit in de markt.

Ook vanuit de Europese Commissie zijn soortgelijke geluiden te horen. Zo vindt ook de Roemeense Europarlementariër Marian-Jean Marinescu dat de regels in het Mobiliteitspakket zorgen voor meer lege ritten. Tevens zou het volgens Marinescu zorgen voor hogere ritprijzen, schrijft het Duitse vakblad DVZ.

Lees ook: