Zonder transport staat alles stil. Met die kreet bracht transportorganisatie TLN jaren geleden al het belang van het goederenvervoer over de weg onder de aandacht. ‘Anno 2019 is dit echter actueler dan ooit. De groei van bedrijven in onze sector houdt aan, het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs neemt verder toe. Tegelijkertijd blijft de arbeidsmarkt (zeer) krap’, aldus de belangenvereniging.

Daarnaast koopt de consument steeds vaker online en ook winkels zijn tegenwoordig langer en vaker open. ‘Vrachtwagens, of nog beter hun chauffeurs, vormen hierdoor een onmisbare schakel in de logistieke keten. Zij zorgen er immers voor dat winkels en supermarkten bevoorraad worden, dat bedrijven hun goederen krijgen en dat op de bouwplaats alles doorgang kan vinden.’

Initiatiefnemers

In de sector werken 87.050 vrachtwagenchauffeurs. De campagne is geïnitieerd door werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van SOOB.