Het stukgoedvervoer in Europa  (goed voor 1 miljoen banen) wordt in de top-5 gedomineerd door Duitse expediteurs/vervoerders. Behalve DB Schenker (jaaromzet 3,5 miljard euro), gaat het om Dachser (3,3 miljard euro), IDS Logistik (2,1 miljard euro) en Deutsche Post DHL Global Forwarding (2 miljard euro).

Na deze bedrijven volgen het Franse SNCF (1,83 miljard euro) en het Zwitserse Kuehne + Nagel (1,75 miljard euro).Verdienstelijk op de lijst prijkt ook de Nederlandse Raben Group (770 miljoen euro) op plaats 8, terwijl ook Yusen Logistics Europe (plaats 11) met een omzet van 330 miljoen euro onder Nederlandse vlag rijdt op de Europese wegen.

Chauffeurstekort

Volgens de studie van Fraunhofer kan slechts de top-3 op de lijst een omvangrijk fijnmazig Europees groupagenetwerk aanbieden, terwijl partijen als SNCF en Kuehne + Nagel nog redelijk kunnen volgen. Na de top-5 gaat het al heel snel om aanbieders die maar ‘een zeer beperkte dekking’ in Europa hebben.

Uit de studie blijkt verder dat de top-10 tussen 2016 en 2018 de omzet met 7% wist te verhogen door onder meer hogere tarieven. Die groei had volgens de onderzoekers veel hoger kunnen uitvallen als niet het tekort aan chauffeurs en capaciteit de markt parten had gespeeld.

Tarieven gaan stijgen

De onderzoekers van Fraunhofer verwachten dat de tarieven in dit segment – goed voor een jaarlijkse omzet van 53 miljard euro – verder zullen stijgen, ook in tijden van mindere vraag. Het wijst er tegelijkertijd op dat ook de kosten sterk zullen toenemen.

Vooral het nijpend chauffeurstekort is daar debet aan. Verdere uitdagingen in de Europese groupagemarkt zijn het verouderde truckpark in landen als Italië, de gebrekkige inzet van data in de sector en de reductie van de CO2-uitstoot.