Dat heeft transportorganisatie TLN bekendgemaakt. Met 32 meter is de super-ecocombi (SEC) bijna zeven meter langer dan de reeds toegestane Lange Zware Vrachtwagen (LZV). Hij bestaat uit een trekker met twee standaardtrailers van 13,60 meter die met een dolly zijn verbonden. Bij de pilot zijn naast TLN ook de RDW en Rijkswaterstaat betrokken, evenals diverse vervoerders en verladers.

Venlo-Maasvlakte

De eerste fase van de pilot bestaat uit een reeks testritten op een afgesloten parcours. Medio 2020 moet een pilot volgen op een specifiek traject tussen Venlo en de Maasvlakte. Als alles goed verloopt, hopen de initiatiefnemers in 2021 de test uit te breiden naar vier trajecten, waarbij maximaal vier super-ecocombi’s betrokken zijn. Om welke trajecten het gaat, is nog niet duidelijk.

De 32 meter lange vrachtwagen, met een maximaal toegestane gewicht van 72 ton, wordt gezien als een mogelijkheid om het wegtransport duurzamer te maken. Het voertuig kan tweemaal zoveel lading meenemen als twee reguliere vrachtwagencombinaties, waardoor in totaal minder brandstof nodig is.

Tevens verlaagt het de filedruk en zijn er minder chauffeurs nodig, wat een bijdrage kan leveren aan het oplossen van het chauffeurstekort. Ook kan het zorgen voor minder personeelskosten. Het voertuig is bedoeld voor inzet op belangrijke goederencorridors op het hoofdwegennet. Het laden en lossen zal gebeuren vanaf hubs die dicht langs deze corridors zijn gelegen.

In Finland al toegestaan

Tijdens de Nederlandse proef wordt in kaart gebracht wat de precieze impact is op de infrastructuur en het verkeer. Hierna beslist de minister of de SEC kan worden toegelaten op vastgestelde trajecten in Nederland. In Finland is de super-ecocombi toegestaan op de openbare weg. In Zweden, Noorwegen en Spanje wordt het nieuwe concept op dit moment getest.