Het bod van Dbay werd maandag voor het sluiten van de deadline door een overgrote meerderheid (81%) van de aandeelhouders geaccepteerd en zorgt ervoor dat de grote noodlijdende Britse wegvervoerder (2700 trucks en 6000 medewerkers) via een financiële injectie van rond de 75 miljoen pond (86,6 miljoen euro) de kerstperiode tot het einde van het jaar kan overbruggen, aldus het investeringsfonds.

William Stobart, de zoon van oprichter Eddie Stobart, is aangetrokken door de nieuwe grootaandeelhouder om als bestuursvoorzitter van Greenwhitestar Acquisition, de houdstermaatschappij van Eddie Stobart Logistics, samen met de bestaande directie het transportbedrijf ‘naar stabiel financieel’ vaarwater te leiden.

Enige alternatief

Het bod van Dbay was nog het enige alternatief nadat eerder logistiek dienstverlener Wincanton en oud-directeur Andrew Tinkler (via een management buy-out) zich hadden teruggetrokken uit de biedingsstrijd rond de verliesgevende Britse wegvervoerder.

Kritiek op de overname kwam er van de kant van de Britse vakbond Unite, dat zo’n duizend leden telt onder het personeel van Eddie Stobart. Volgens de bond blijkt uit eigen onderzoek dat slechts 15 miljoen pond van het toegezegde krediet ook daadwerkelijk naar Eddie Stobart gaat en het merendeel van het geld verdwijnt in de zakken van de huidige geldschieters, inclusief Dbay.

In stukken knippen

Unite wijst er verder op dat de overname slechts voor de ‘zeer korte termijn’ soelaas biedt voor het personeel en vreest dat de investeerder Dbay het transportbedrijf uiteindelijk in stukken gaat opknippen en per onderdeel zal verkopen om zo ‘een snelle winst’ op te strijken.