De brancheorganisatie denkt onder meer aan maatregelen die zorgen voor een goed netwerk van laadpunten voor vrachtwagens. Dat netwerk is er nu niet of nauwelijks. Tevens moet de herziening van de Eurovignet-richtlijn een overstap naar CO2-arme of -neutrale trucks stimuleren.

Er moeten dus meer prikkels komen voor transportbedrijven om daadwerkelijk duurzame vrachtwagens te kopen. Die prikkels zijn er nu veel te weinig, vinden de fabrikanten. De meeste vervoerders kiezen dan ook nog steeds voor dieseltrucks.

1 op 10.000 elektrisch

Dat blijkt ook uit cijfers die Acea tegelijkertijd bekendmaakte. Van alle vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton en vorig jaar op de Europese wegen reden, gebruikte 98,3% diesel als brandstof.

Nummer twee was benzine, met 1%. Nummer drie was gas (lpg en lng), met een aandeel van 0,4%. Het aandeel elektrische vrachtwagens is verwaarloosbaar klein. Slechts één op de tienduizend trucks rijdt op stroom.

De fabrikanten hebben er geen vertrouwen in dat dit aandeel snel groter wordt als het beleid ongewijzigd blijft. Daarom roepen ze de EU en vooral de lidstaten op om strengere maatregelen te nemen.

15% minder uitstoot in 2025

Eerder dit jaar heeft de EU uitstootbeperkingen ingevoerd voor trucks. Deze regels houden in dat voertuigen in 2025 15% minder CO2 mogen uitstoten in vergelijking met de gemiddelde uitstootwaarden tussen 1 juli 2019 en 30 juni 2020. In 2030 moet dit zijn gedaald met 30%. Voor dit laatste percentage geldt de gemiddelde uitstoot in 2022 als basis.

‘Deze doelstellingen nopen alle fabrikanten tot een focus op en investeringen in alternatieve aandrijving’, aldus de Acea. ‘Er zijn steeds meer voertuigen beschikbaar met minder of geen uitstoot en dit aantal neemt in de nabije toekomst alleen maar toe.’

De trucks worden echter te weinig gekocht, vinden de fabrikanten. Strengere maatregelen moeten hierbij helpen.