Tot dusver kennen alleen de energiesector en energieverslindende industrieën zo’n systeem voor de handel in emissierechten, maar dat zal volgens de nieuwe Commissie-voorzitter, Ursula von der Leyen, niet genoeg zijn om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken.

In maart komend jaar denkt de Commissie een plan voor EU-milieuwetgeving op tafel te leggen, waarin alle sectoren, dus ook bijvoorbeeld scheepvaart, wegvervoer, luchtvaart en spoorvervoer voor hun CO2-emissies gaan betalen of uitstootrechten via een handelssysteem kunnen aan- en verkopen.

Binnen tien dagen zal, zegt Von der Leyen, de nieuwe ‘green deal’ aan de lidstaten en het Europees Parlement voorleggen. Daarmee is Frans Timmermans, de vice-voorzitter van de Europese Commissie voor het Milieu, belast.

Madrid

De EU-top reist vandaag naar Madrid af, waar een wereldwijde klimaatconferentie plaatsvindt om de eerder in Parijs afgesproken klimaatdoelen in concrete maatregelen om te zetten. Europa wil daartoe zelf de komende tien jaar in totaal één biljoen euro investeren, maar is uiteraard afhankelijk van de rest van de wereld.

Aan de top in Madrid doet in elk geval de Amerikaanse president, Donald Trump, niet mee. Deze heeft zijn handen van het eerder gesloten klimaatakkoord afgetrokken. Het zal de EU ook niet meevallen een wereldwijde emissiehandel in bijvoorbeeld scheep- en luchtvaart er internationaal doorheen te krijgen. Iets eenvoudiger ligt het misschien bij het landvervoer binnen de Europese Unie.