De Duitse overheid nam Toll Collect tijdelijk over, op 1 september vorig jaar, toen het contract met de leden van het consortium achter Toll Collect was verlopen. Toll Collect is een combinatie gevormd door Daimler, Telekom en de Franse beheerder van snelwegen Cofiroute.

Blijft in staatshanden

Inmiddels heeft verkeersminister Andreas Scheuer besloten de inning van de tol niet opnieuw te privatiseren. Volgens hem is het economischer beter als deze dienst in staatshanden blijft. Een Italiaanse gegadigde voor de exploitatie viel daarbij af, maar claimt nu van Berlijn wel een bedrag van ongeveer vijf miljoen euro wegens al gemaakte kosten.

Scheuer noemt de vordering ongegrond. Sinds 2005 heeft de Duitse staat bovendien al moeite genoeg gehad met Toll Collect, onder meer wegens een te late start van de tolheffing als gevolg van kinderziekten van het systeem. Die zijn nu overigens allemaal verholpen . Op dit ogenblik brengt de Maut jaarlijks een bedrag van zeven miljard euro voor de schatkist op.