De acties werden georganiseerd door de werkgeversorganisaties FNTR en Otre, die protesteren tegen een verlaging van de korting die professionele gebruikers van brandstof op te betalen accijnzen krijgen. Rond 5 december willen de twee organisaties meer blokkades van Franse wegen op touw zetten.

De verlaging van de accijnskorting, met twee eurocent, is aangekondigd door de regering-Macron en wordt op 17 december door het parlement behandeld. Volgens de FNTR gaat dit een gemiddelde onderneming jaarlijks zevenhonderd euro per vrachtauto kosten.

Truck ramt tolhuisje

De inleidende actie van donderdag was vrij onbeduidend. Veel meer opwinding veroorzaakten in de région Nord-Pas de Calais op de voorafgaande dinsdag de capriolen van een Belgische vrachtauto op de A1. De chauffeur, een 39-jarige Belg uit Moeskroen, begaf zich in de Val d’Oise op weg met een onschuldige lading.

Dat zijn truck vreemd slingerde en onordelijk van rijstrook veranderde, was andere weggebruikers, onder wie de politie, al snel opgevallen. Na een tiental kilometers merkwaardig gedrag ging het helemaal mis bij de tolpoortjes bij Senlis. De vrachtauto, ‘le camion fou’ noemen de Franse media hem, raakte een tolhuisje en sloeg om, waarbij brand ontstond.

De chauffeur, Cédric genaamd, kwam gewond maar heelhuids uit de cabine. Hij werd ingerekend en gecontroleerd op het gebruik van verdovende middelen en alcohol. Dat leverde niets op: geen gram, geen druppel. Aangenomen wordt nu dat Cédric, die nog in het ziekenhuis van Beaujon verblijft, aan een onbekende kwaal leed en onderweg ziek werd.