Eerder nam AB Inbev ook al een bierschip, een biertrein, een ecocombi en trucks op aardgas in gebruik. Volgens de betrokken partijen is het de eerste volledig elektrische vrachtwagen in België. Deze zal worden ingezet om cafés in de binnensteden te beleveren.

Constructeur MAN Truck & Bus bouwt de e-truck in het Oostenrijkse Steyer, als een van de eerste tien dergelijke voertuigen in Europa. De vrachtwagenfabrikant gaat vijftig elektrische voertuigen op de Europese markt brengen, waarbij de bierbrouwer in de eerste batch van tien voertuigen wordt beleverd.

Tekst loopt door onder foto.

Actieradius

Man stelde de e-truck vorig jaar voor op een vakbeurs in Hannover. Sindsdien rijden er negen prototypes testritten, waaronder die van AB Inbev. Hij heeft twaalf lithium-ionbatterijen van 18,6 kWh, geplaatst onder de cabine en langs de zijkanten van het frame. Dat is goed voor een vermogen van 360 pk. Na acht jaar moeten ze nog minstens 70% capaciteit hebben.

De vrachtwagen zal een actieradius van 165 kilometer hebben. Dit is bij AB Inbev gemiddeld goed voor vier dagen leveren. Hij zal een bestaande dieselvrachtwagen vervangen. De e-truck kost wel vijf keer zoveel als een dieselvariant. De hele Belgische vloot van de brouwer telt momenteel 117 vrachtwagens, waarvan zeven met aardgas als brandstof.