De vertragingen lopen in de meeste gevallen op tot jaren, in een enkel geval zelfs tot vijf jaar. Sommige projecten kunnen in hun huidige vorm helemaal niet doorgaan en van een aantal moeten de gevolgen nog in kaart gebracht worden. De rekening van alle vertragingen loopt zeker op tot tientallen miljoenen.

Zeesluis IJmuiden

De ‘natte’ infrastructuur wordt het hardst getroffen door de problemen rond met pfas verontreinigd bodemmateriaal. De bodemwerkzaamheden voor de bouw van de nieuwe zeesluizen bij IJmuiden en Terneuzen zijn stilgelegd, evenals die bij de Blankenburgverbinding in het Rotterdamse havengebied. Ook onderhoudsbaggerwerk op de Maas, Rijn, Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal is getroffen.

Het afschieten van de inmiddels beruchte PAS-regeling door de Raad van State in mei raakt vooral wegenprojecten. Zo lopen de verbreding van de A12 en A27 bij Amelisweerd en van A58 tussen Tilburg en Eindhoven jaren vertraging op, omdat het hele onderzoek naar de impact van die projecten op de omgeving over moet.

De verbreding van A58 tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder, onder Breda, sneuvelt mogelijk helemaal. Dit omdat de stikstof-uitstoot ter plekke onvoldoende gecompenseerd kan worden.