Als K+N met pepernoten strooit, doet het dit gericht, en niet in elke hoek. Wedden dat Koninklijke Rotra, waarvan nu de divisies wegvervoer en logistiek worden overgenomen, al veel langer op het netvlies stond? Het grappige is dat de gebroeders Roelofsen uit Doesburg niet ook hun zee- en luchtvrachtactiviteiten aan de Zwitserse expediteur hebben overgedaan. Die zijn voor K+N simpelweg niet interessant genoeg.

Met het landvervoer en de logistiek van Rotra vult het concern zijn Europese netwerk prachtig aan. In de logistiek hebben de Doesburgers hun klanten zelden in de steek gelaten. In het wegvervoer is voor de meeste kleinere bedrijven geen droog brood te verdienen, door de concurrentie uit het oosten, de steeds strengere regelgeving uit Brussel en andere Europese hoofdsteden, en de lage marges die opdrachtgevers hun bij de jaarlijkse prijsonderhandelingen gunnen.

We kunnen er over jeremiëren dat weer een stukje Hollands Glorie in vreemde handen verdwijnt. Rotra behoorde jarenlang tot de snelle en goed gefinancierde ‘gazellen’ in de sector transport en logistiek, van welke jaarlijks lijsten worden opgesteld door het Financieele Dagblad. Maar gazellen, hoe hard ze ook kunnen lopen, zijn zowel op de savannen van Afrika als in het mondiale bedrijfsleven de prooi van grote jagers.

Omgekeerd slaan Nederlandse bedrijven ook nog steeds hun slag in het buitenland, in markten waarin ze meer groei denken te kunnen genereren dan in de traditionele. Een aardig voorbeeld hier is KLG, beter bekend als Kuijken, dat vele jaren geleden een naar westerse normen gemodelleerd distributienet in Roemenië oprichtte. Het bedrijf is onlangs verkocht aan het Chinese Sinotrans, wegens problemen met de opvolging in familieverband.

De overname van een groot deel van Rotra door K+N is gemotiveerd door schaalvergroting. Alleen door de regie in een complete bedrijfstak, zoals het wegtransport, te voeren, kun je er nog een winstgevend bedrijfsmodel op loslaten.

Goed, wat leren we van de overname van Rotra? Dat de pioniers Roelofsen in elk geval de tak intermodaal vervoer hebben willen behouden. Hemel en aarde hebben ze moeten bewegen om in Doesburg een terminal, een eenvoudige laad- en loskade voor binnenvaartvervoer van en naar de grote zeehavens, tot stand te brengen. Dat was in de tijd waarin we van stikstof- en pfas-normen nog niet hadden gehoord. Het was vasthoudend ondernemerschap dat er uiteindelijk toe leidde dat van oogkleppen voorziene politici inzagen welke bijdrage zo’n binnenvaartonderneming aan het plaatselijke en provinciale milieu zou kunnen leveren.

K+N neemt Rotra over. Uit Zwitsers oogpunt bezien ‘no big deal’. Terwijl andere overnemers zich overeten, rammelen ze in Schindeleggi niet met een beurs vol Franken en Rappen. Ze rijgen kralen en proberen daar zelf een mooi snoer van te maken. Dat is ondernemerschap.

Lees ook: Rotra grotendeels in handen van Kuehne + Nagel