Met 1,4 miljard euro was de schade vorig jaar 5,6% hoger dan in het jaar ervoor. In de file top-20 staat de A4 tussen de knooppunten Burgerveen en de N14 voor het derde achtereenvolgende jaar op één, met een totale schade van 26,1 miljoen euro.

Op nummer twee staat de A15 tussen knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met 17,9 miljoen euro. Op nummer drie staat de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Gorinchem.

Dit blijkt uit onderzoek dat beide belangenorganisaties hebben laten uitvoeren door het bureau Panteia. De resultaten van het onderzoek worden dinsdag overhandigd aan de Tweede Kamer.

Tekst loopt door onder afbeelding.

‘Deze cijfers doen bij mij de alarmbellen rinkelen en ik neem aan ook bij het kabinet’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘Want terwijl wij nu de schade opnemen van vorig jaar, groeien de files gestaag door en ligt een deel van de verbetering van ons wegennet stil door de stikstofcrisis.

Volgens Post is het niet genoeg om de projecten die nu stilliggen weer op te pakken. Nieuwe plannen zijn volgens haar hard nodig, zeker op de meest hardnekkige knelpunten.

Evofenedex-directeur Machiel van der Kuijl voegt daaraan toe: ‘De toenemende fileschade zet de logistiek van Nederlandse handels- en productiebedrijven onder druk. Op lange termijn heeft dit een negatieve invloed op het vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland. Investeringen in infrastructuur zijn daarom hard nodig.’

Versnelde aanpak

Nu de A4 Burgerveen-N14 voor de derde achtereenvolgende keer de duurste file van Nederland is, pleiten beide organisaties voor een versnelde aanpak van deze bottleneck tussen de grootste economische centra Rotterdam en Amsterdam.

Ook de verbinding van de Rotterdamse haven met het achterland, de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem, moet zo snel mogelijk worden aangepakt vinden de twee organisaties. Verder moeten nieuwe knelpunten als de A12 Gouda – Oudenrijn en de A50 tussen Ewijk en Paalgraven worden opgenomen in het investeringsprogramma van het Rijk.

Beter openbaar vervoer

Bij het oplossen van fileproblemen in Nederland denken TLN en Evofenedex niet alleen aan wegverbreding. Soms is het slimmer inrichten van de weg de oplossing, bijvoorbeeld door verkeer zo min mogelijk te laten ‘weven’. In andere gevallen zou een verbetering van het openbaar vervoer een oplossing zijn, zodat mensen de trein nemen in plaats van de auto.

‘Denk ook aan de inzet van slimme apps die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen, of beter het openbaar vervoer kunnen nemen. Daar horen ook investeringen bij. Zeker ook in de capaciteit van ons spoor en onze vaarwegen.’

Daarnaast moet, volgens beide verenigingen, de Nederlandse logistiek de komende jaren doorgaan met het steeds verder verhogen van de efficiëntie, om onnodige kilometers zoveel mogelijk te beperken. Ook zou de sector moeten bekijken wanneer een overstap naar binnenvaart of spoor mogelijk is.