Dbay bracht vorige week een bod uit. Dat is inmiddels geaccepteerd door de directie van het bedrijf. De voorstellen moeten rond 2 december worden goedgekeurd door de aandeelhouders. Rivaal Wincanton, dat ook een oog heeft laten vallen op Eddie Stobart, roept de aandeelhouders intussen op ‘geen overhaast besluit’ te nemen.

Blijkens een bericht van Eddie Stobart aan de Britse beurs in Londen wil Dbay, dat iets meer dan 10% van de aandelen bezit in het transportbedrijf, een nieuwe houdstermaatschappij opzetten voor de wankele wegvervoerder. Daarin krijgt Dbay een meerderheidsbelang van 51%. Het resterende belang van 49% komt bij dit reddingsplan in handen van de overige aandeelhouders. Tevens wil het overnemende fonds, dat gevestigd is op het belastingparadijs Isle of Man, via een krediet van 55 miljoen Britse pond de kapitaalpositie van Eddie Stobart versterken.

Voorlopig is Dbay Advisors de enige partij die een bod heeft uitgebracht op Eddie Stobart ofschoon ook Wincanton, met 3600 trucks, 20 warehouses en 17.600 medewerkers een grote speler in de Britse logistiek, belangstelling heeft getoond in het transportbedrijf.

Resultaten opgeklopt

Eddie Stobart is door de aandeelhouders en een nieuwe directie in de etalage gezet nadat de handel in aandelen van het transportbedrijf in augustus werd gestaakt op de beurs van Londen. Reden voor die maatregel was dat een nieuw accountantsonderzoek had uitgewezen dat de resultaten van Eddie Stobart over 2018 behoorlijk waren opgeklopt.

Wincanton zegt na het bod van Dbay nog steeds geïnteresseerd te zijn in Eddie Stobart maar een lopend boekenonderzoek nog niet heeft afgerond bij het bedrijf. De vertragende factor is dat externe accountants van Eddie Stobart nog steeds het halfjaarverslag niet hebben goedgekeurd.

Wincanton heeft nog tot 28 november de tijd om een bod uit te brengen, maar zegt door het ontbreken van betrouwbare cijfers de precieze waarde van Eddie Stobart moeilijk te kunnen bepalen. Het waarschuwt ook de aandeelhouders niet overhaast in te stemmen met het bod van Dbay ‘omdat niemand een goed onderbouwd besluit kan nemen over de waarde van deze transactie’.

Tijd is echter iets wat Eddie Stobart nauwelijks nog heeft, zegt de directie van het bedrijf. Het stelt onder meer dat het verlies over de eerste zes maanden op ‘tenminste’ 14 miljoen euro zal uitkomen en de voorgespiegelde omzet over de eerste helft van dit jaar (525 miljoen euro) een stuk lager (17,5 miljoen euro) is uitvallen.

Kredietlijn

De directie geeft verder aan dat de schuldenpositie van het bedrijf voor het eind van het jaar zal oplopen naar 234 miljoen euro en daarmee ‘onhoudbaar’ wordt. Bovendien loopt de laatste kredietlijn van geldschieters op 29 november af. Dat kan eventueel met het oog op de overname door Dbay nog worden verlengd, aldus de bedrijfsleiding. Daarom wil het zo snel mogelijk zaken doen met de investeerder van de Isle of Man.