De verkeersministers van beide deelstaten, Bernd Althusmann en Hendrik Wüst, zijn dit overeengekomen in de zogenoemde ‘Osnabrücker Verklaring’. De deelstaten gaan grote infraprojecten in het wegverkeer en de binnenvaart voortaan gecoördineerd aanpakken. Dat moet onder meer voorkomen dat zich aan de onderlinge landsgrenzen soms lange files ontwikkelen.

Rijverboden

De twee ‘Länder’ verruimen ook het rijverbodenregime voor vrachtverkeer als gevolg van de vele landelijke en regionale feest- en herdenkingsdagen die Duitsland kent. Een voorbeeld is het rijverbod in Nedersaksen, op Reformatiedag. De volgende dag, 1 november, wordt in Noordrijn-Westfalen Allerheiligen gevierd.

Nu gelden voor beide dagen absolute rijverboden voor vrachtauto’s. Volgend jaar worden deze verboden beperkt tot 06.00 en 22.00 uur, zodat een truck ’s nachts van de ene deelstaat de bestemming in de andere deelstaat kan bereiken. Verder wordt op elke feestdag die in beide Länder wordt gevierd, de belangrijkste verbindingen over de A2, A30, A31 en A33 voor vrachtverkeer opengehouden.