‘Scandinavië is onze basis. Vanuit hier en België bedienen we Scandinavië. We halen en brengen, doen eigenlijk alles waar wielen onder kunnen. Van medicijnen tot industriële producten, alles.’ Rob van Rooijen is Managing Director van Bring Cargo B.V. Vanuit de vestiging in Zwijndrecht vliegt hij regelmatig naar Noorwegen. Daar zit het moederbedrijf, dat de touwtjes strak in handen houdt.

Bring Cargo is onderdeel van Norway Post, dat weer diverse dochters kent, onder meer Bring en het in pakketten gespecialiseerde Posten. Die combinatie zorgt ervoor dat de Nederlandse expediteur zich ‘Scandinavië-specialist’ noemt. Dagelijks gaan er opleggers vol goederen naar het Noorden.

Van Rooijen: ‘Onze partners in Noorwegen doen de afhandeling daar, net zoals dat gebeurt in Denemarken, Zweden en Finland. Voor ons is Noorwegen het beste land om te werken. We hebben daar een van de grootste distributienetwerken. Bovendien hebben we in vrijwel alle plaatsen terminals.’

De expediteur zendt wekelijks honderd ritten richting Scandinavië. Daarvan gaan zo’n veertig wagens naar Noorwegen. Die vragen een speciale aanpak. Noorwegen is als enig Scandinavisch land niet aangesloten bij de Europese Unie. Er moet daarvoor dus worden in- en uitgeklaard. ‘Dagelijkse routine’ aldus Van Rooijen.

Goed materiaal

’Je moet wel zorgen dat er met goed materiaal wordt gereden. In de wintermaanden moet je een drie-assige truck gebruiken en natuurlijk sneeuwkettingen hebben. We komen immers tot in het hoge Noorden. Wij halen de meeste trailers uit een gezamenlijke Bring-pool. De chauffeurs zijn Nederlands.’

De keuze voor Nederlandse chauffeurs is overigens niet geheel toevallig. Die zijn namelijk goedkoper dan personeel in Noorwegen. Daar liggen de levensstandaard en dus ook de loonkosten aanmerkelijk hoger. Ook de productiviteit van de Hollanders ligt hoger.

In de winter heb je een drie-assige truck met sneeuwkettingen nodig.

De reis naar Scandinavië wordt deels over water gemaakt. De wagens rijden tot de kop van Denemarken, om daarna per ferry de oversteek te maken naar Noorwegen. Of er wordt vanuit Kiel een oversteek gemaakt naar Oslo en Göteborg. Spullen worden in 48 tot 60 uur afgeleverd.

In Noorwegen is het bedrijf de grootste op het gebied van pakketbezorging, vooral uit de e-commerce. In Nederland is men een van de vele spelers, middelgroot, maar wél specialist. In Noorwegen is Bring wel een van de grootsten, met 77 bedrijven op het gebied van logistiek. Met dochters van Finland tot in Hongkong.’

Vechtmarkt

Bij de Nederlandse thuishaven aan de Griendwerkersstraat in Zwijndrecht werken zestig mensen. Dat zijn vooral planners, administratief- en loodspersoneel. De meeste klanten boeken hun zending elektronisch.

‘We hebben veel vaste relaties. Er gebeurt echter ook het nodige on the spot. Dit is toch wel een echte vechtmarkt’ verklaart Van Rooijen. Dat blijkt wel uit de moeite die wordt gedaan om een vracht te verwerven. Ook blijkt het uit de kosten.

We rijden op tijd. Dat houdt in dat we niet kunnen wachten tot de wagen vol is.

De expediteur gaat met de opdrachten aan de slag om aan de hand van de diverse zendingen de meest rendabele rit te plannen. Alle ritten vertrekken vanuit Zwijndrecht, waar in de loods de te transporteren goederen worden verzameld.

‘We zijn echte groupage-expediteurs’, vertelt Van Rooijen. ‘We rijden op tijd. Dat houdt in dat we niet kunnen wachten tot de wagen vol is. We houden ons strak aan de afgesproken lead-times’.

Spoor

Of transport per spoor niet makkelijker is? ‘Dat hebben we geprobeerd. Er is twee jaar lang een directe verbinding tussen Rotterdam en Oslo geweest. Dat bleek achteraf kostentechnisch toch niet haalbaar te zijn. Weet u, je zoekt een grote verlader die veel wil brengen. Deze grote verlader wil de goedkoopste oplossing. En de markt wilde niet betalen voor groener vervoer.’

‘Dat laatste wordt nu pas een issue. De moderne vrachtwagen is redelijk schoon. En neem van mij aan dat er op de Noorse thuisbasis beslist naar het milieu wordt gekeken. Misschien is elektrisch vervoer wel een oplossing. Maar dan niet op accu’s. Dat werkt niet op de lange afstanden. Er moeten andere milieuvriendelijke oplossingen komen.’

De directeur blikt ook even terug: ‘We zitten hier al 32 jaar. Ooit met zijn tweeën begonnen als klein bedrijf, Scanex BV. In 2006 zijn we overgenomen door het Noorse Post. En al die jaren zijn we blijven groeien. De samenwerking met de Noren heeft ons heel veel gebracht.’

In het magazijn van Bring staan de goederen op vertrek te wachten. Daarbij immense dozen vol apparatuur, maar ook een complete melkmachine. Op het voorterrein ligt een enorme as voor transport naar West-Noorwegen. ‘Morgen is het allemaal in Scandinavië.’

Geen Ice Road Truckers

Voor Scandinavië geldt dat de belangrijkste handelspartners zich nog altijd in Europa bevinden. Zo is Nederland al door de eeuwen heen een van de belangrijkste handelspartners van Noorwegen. Ook de Zweedse economie is voor een belangrijk deel afhankelijk van de handel met het buitenland. Geen wonder dat er dagelijks honderden vrachtcombinaties onderweg zijn naar het Noorden, waar Denemarken en Finland eveneens belangrijke bestemmingen zijn. Afstanden en klimaat maken het transport naar Scandinavië tot specialistenwerk. Hoewel de televisiebeelden van graag geziene series als ‘Iceroad Truckers’ door de experts als overdreven worden beschouwd.