Het gaat om de elektrische uitvoeringen van de FL en FE, die speciaal zijn ontwikkeld voor vervoer in een stedelijke omgeving. In eerste instantie verkoopt Volvo de voertuigen in zes landen. Naast Nederland zijn dat Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Noorwegen en thuisland Zweden.

Het bedrijf verwacht de serieproductie te beginnen in maart 2020. De FL heeft een capaciteit voor een GVW (gross vehicle weight) van zestien ton. Bij de FE gaat het om 27 ton.

De Zweden zien uiteraard een mooie toekomst voor elektrische vrachtwagens. Niet alleen omdat ze schoner zijn, maar ook omdat ze minder geluid maken. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om winkels ’s nachts te bevoorraden, wat de filedruk binnen en buiten de stad kan verkleinen, omdat de voertuigen buiten spitsuren kunnen rijden.

Actieradius

Grootse problemen bij elektrisch wegtransport zijn de beperkte actieradius van de vrachtwagens en de zeer summiere laadinfrastructuur. Hoe ver de FE en FL op één laadbeurt kunnen rijden, deeld het bedrijf woensdag niet mee.

In eerdere berichten sprak Volvo bij de FE van een actieradius van maximaal tweehonderd kilometer, bij de FL gaat het om driehonderd kilometer. Uiteraard is de actieradius sterk afhankelijk van hoe zwaar een vrachtwagen beladen is, de route die het voertuig rijdt en de rijstijl van de chauffeur.