Het vrachtplatform zette tussen begin juli en eind september een verlies (ebitda) in de boeken van 81 miljoen dollar (72,7 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers). In dezelfde periode vorig jaar boekte Uber Freight ook al een verlies, maar toen bleef het bij 31 miljoen dollar.

Uber Freight brengt verladers en vervoerders bij elkaar via een app. Hierop kunnen verladers hun lading aanbieden (het gaat dan om full truck load-ladingen) en transportbedrijven kunnen hierop inschrijven en vervolgens de rit uitvoeren. Het verschil tussen het bedrag dat de verlader betaalt en het bedrag dat de vervoerder ontvangt, gaat naar Uber.

Het bedrijf staat erom bekend bij zijn activiteiten vooral te focussen vergroting van het marktaandeel. Dat daarbij in het beginstadium verliezen worden gemaakt, vindt Uber acceptabel. Die strategie past het ook toe in zijn wegtransport-activiteiten.

Omzet en volume

Dit blijkt ook uit de omzet- en volumecijfers, die in tegenstelling tot de winst, wel in de lift zitten. Zo boekte Uber Freight een omzet van 218 miljoen dollar. Dat was vorig jaar nog 122 miljoen. Dit betekende een stijging van maar liefst 78%.

Ook het gewicht van de ladingen die op Uber Freight zijn aangeboden, is flink vergroot. Concrete cijfers geeft het bedrijf niet, maar in het verslag over het derde kwartaal staat wel dat het volume met meer dan 100% is gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De waarde van het vervoerde volume is wel prijsgegeven. Die is ook fors toegenomen, van 123 naar 223 miljoen dollar. Dat betekent een stijging van 81%. Het gaat dan om het bedrag dat verladers hebben betaald voor het vervoer, dus inclusief het bedrag dat naar Uber Freight gaat.

Miljardenbusiness

Topman Dara Khosrowshahi is dan ook hoopvol dat Uber Freight op den duur winstgevend wordt. In een recent interview met de Amerikaanse tv-zender CNBC zei Khosrowshahi vol vertrouwen te zijn over de toekomst van het vrachtplatform. ‘We hebben nog enkele jaren nodig, maar op termijn is dit een miljardenbusiness’, zei hij toen.

Uber Freight is twee jaar geleden gestart in de Verenigde Staten. Sindsdien is het platform fors gegroeid. Er zijn, naar eigen zeggen, meer dan 50.000 vervoerders die de app al eens hebben gebruikt. Daar zitten volgens Uber diverse vervoerders tussen die tot de grootste van de VS behoren. Bovendien zijn het terugkerende klanten. Onder de verladers zouden diverse Fortune 500-bedrijven zitten.

Uitbreidingen in Europa

Uber Freight heeft eerder dit jaar voet aan wel gezet in Europa. Nederland was toen het eerste land waar met de app is gestart. Inmiddels hebben uitbreidingen plaatsgevonden naar Duitsland en Polen. Het bedrijf maakt in de gerapporteerde cijfers geen onderscheid tussen de verschillende landen waar het actief is.

Alle activiteiten samen, dus inclusief personenvervoer, kwam Uber in het derde kwartaal uit op een verlies van 1,16 miljard dollar. Dat was bijna 18% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg wel, naar 3,8 miljard dollar, wat een toename betekende van 30%.