Het voordeel van de truck zit in de deur-tot-deurdienst, zegt Viacheslav Vikentyev van de IRU, een wereldwijde wegtransport-organisatie betrokken bij de ‘herontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute’.

Vikentyev is regiomanager bij de Eurazië-delegatie van de IRU. ‘Toen de eerste treinen uit China in Duisburg aankwamen, was dat revolutionair. Nu rijden er duizenden treinen langs deze route. De volgende stap is diversificatie van het transport tussen de continenten’, zegt de Rus, doelend op het wegvervoer op de route.

Vrachtwagen versus trein

Vorig jaar organiseerde Alblas Int. Transport een truckrit van het West-Chinese Khorgos naar de Poolse stad Słubice. De vrachtwagen deed dertien dagen over de reis. Het traject van zevenduizend kilometer over de weg startte op 13 november, vlakbij de grens met Kazachstan.

Zonder noemenswaardig oponthoud werden de goederen op 26 november gelost in de Poolse stad, gelegen aan de grens met Duitsland. Volgens Vikentyev zou een reis van dezelfde plaats naar Spanje in zeventien tot achttien dagen kunnen worden uitgevoerd.

Ter vergelijking, een treinreis van Xi’an in het oosten van China naar Mannheim in Duitsland wordt afgelegd in vijftien dagen. Vanuit een plaats aan de oostkust van China, Yiwu, duurt de treinreis wat langer. Naar Luik in België bijvoorbeeld: twintig dagen. De langste reis mogelijk is van Yiwu naar Madrid, hier doet een trein 21 dagen over.

Een vrachtwagen en trein zijn qua snelheid min of meer hetzelfde.

‘Een vrachtwagen en trein zijn qua snelheid min of meer hetzelfde. Ze zijn in ieder geval allebei sneller dan zeetransport. Maar het voordeel van de truck is dat een zending tot aan de deur geleverd kan worden. Daardoor is overslag niet nodig, en daarmee wordt tijd gewonnen. Voor bepaalde soorten producten kan dit erg interessant zijn’, zegt de IRU-vertegenwoordiger.

TIR-systeem

Het wegtransport naar China kreeg tot dit jaar nog weinig voet aan de grond. Op 25 juni stelde de Chinese overheid al haar controleposten open voor internationaal wegtransport onder TIR (Transport International Routiers). Dit is een internationaal douanevervoer- en garantiesysteem, waarmee goederen vanuit een land van vertrek, via doorvoerlanden, naar het land van bestemming kunnen worden verzonden in verzegelde laadcompartimenten.

Dit nieuwe reglement was een doorbraak voor het Euraziatische wegvervoer, legt Vikentyev uit. Onder dit systeem hoeft lading tijdens de reis niet te worden gecontroleerd of verwijderd. Dit betekent dat een zending per truck door één bestuurder kan worden uitgevoerd, van begin tot eind. Dit kan veel tijd en geld besparen, omdat de vervoerder niet lang aan de grens hoeft te wachten. De voordelen van de TIR gelden nu dus ook voor routes van en naar China, aldus Vikentyev.

‘Voor het eerst waren er buitenlandse chauffeurs in China. Dit is allemaal heel nieuw’, vertelt de Rus. In maart werd een eerste pilot uitgevoerd met buitenlandse vrachtwagens die lading leverden aan steden middenin China. Sinds het begin van de zomer zijn 250 ritten gemaakt naar landen zoals Rusland, Polen, Duitsland, Kazachstan en Turkije. Maar de operaties zijn niet helemaal soepel verlopen, er zijn nog steeds obstakels op de weg, vertelt hij.

Sommige mensen zijn zich nog niet bewust van de nieuwe mogelijkheden die er zijn.

‘Omdat de TIR nieuw is in dit deel van de wereld, is niet iedereen goed op de hoogte. Sommige mensen zijn zich nog niet bewust van de nieuwe mogelijkheden die er zijn. Vrachtwagenchauffeurs worden nu soms gestopt door de autoriteiten in China. Het duurt vervolgens een of twee dagen om te verduidelijken of de verzending is toegestaan. Dergelijke barrières moeten worden weggenomen om dit soort vervoer te laten slagen. En om dit te doen moeten we het bewustzijn vergroten.’

Lastige tijd

Het is een lastige tijd voor de wegtransportsector en wellicht een uitdaging om te pleiten voor meer vrachtwagens op de weg, zeker op de lange afstand. Het wegvervoer staat onder druk vanwege de impact op het milieu, en er wordt al langere tijd gepleit voor een ​​verschuiving van het goederenvervoer naar het spoor.

Toch zal er altijd vraag zijn naar vrachtwagentransport, zegt Vikentyev. ‘Mensen zijn altijd bereid te betalen voor huis-aan-huisleveringen, vooral als het gaat om producten die een snelle en veilige leveringen vereisen. Vrachtwagens zullen echter nooit het volledige spoorvervoer tussen Europa en China kunnen overnemen’, zegt de IRU-vertegenwoordiger.

500 miljard dollar

‘De modaliteiten zullen elkaar aanvullen. De handel tussen China en de EU heeft nu een waarde van meer dan 500 miljard dollar en zal naar verwachting de 800 miljard dollar bereiken in 2020. Het aandeel van het wegvervoer in deze handel zal dan naar verwachting bijna 170 miljoen ton zijn.’

Weg en spoor kunnen elkaar hier versterken, denkt Vikentyev. Er is momenteel veel congestie in de havens, en dus is er behoefte aan landroutes. Bovendien zullen ook verse goederen, die voorheen door Russische sancties alleen per vliegtuig of schip vervoerd konden worden, binnenkort per truck of trein door Rusland mogen. ‘De landroutes kunnen gezamenlijk 8 tot 10% van het vrachtverkeer tussen China en de EU vertegenwoordigen.’

Viacheslav Vikentyev is spreker op de European Silk Road Summit 2019, dat plaatsvindt op 26 en 27 november in Venlo. Kijk hier voor meer informatie.