Dat meldt IT-bedrijf Timocom op basis van zijn eigen transportbarometer. ‘In vergelijking met vorig jaar daalt de vraag naar transport in Duitsland’, zegt Timocom-analist Tilman Fecke.

De barometer kijkt ook naar andere landen. Zo is bij de ontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk te zien dat er veel onzekerheid op de Europese economische markt is. Deze wordt uiteraard veroorzaakt door de Brexit-perikelen.

56% gedaald

‘Het aantal aangeboden vrachten uit de EU-landen naar Groot-Brittannië is in de eerste twee kwartalen van dit jaar met maar liefst 56% gedaald. Maar nu wordt er weer meer in de richting van het eiland getransporteerd’, meldt Fecke.

‘In het derde kwartaal zien we weer een toename van de voorraden, wat erop wijst dat bedrijven die een vestiging in Groot-Brittannië hebben, zich momenteel op de volgende maanden voorbereiden.’ Toen was immers nog niet duidelijk dat er een uitstel komt van het Britse vertrek.

Hevige regenval

In het Middellandse Zeegebied en in Oost-Andalusië is door de hevige regenval van de laatste weken bij groente en fruit veel oogst verloren gegaan. Dat heeft zijn weerslag op de export met vrachtwagens uit deze regio.

‘De sterke groei van de export die de boeren in Spanje in de eerste twee kwartalen van dit jaar nog wisten te realiseren, heeft niet doorgezet’, constateert Fecke. ‘Daar moet de politieke impasse in Spanje nog bij worden opgeteld. Dit onzekere klimaat remt ook de export.’

Het gevolg is dat er op de markt een gebrek is aan voertuigen die terugrijden naar Zuid-Europa. ‘Daarom zien we in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar een stijging in het aantal aangeboden vrachten van 14% naar Spanje en 12% naar Portugal’, vertelt Fecke verder.

Barometer

Met de transportbarometer analyseert Timocom sinds 2009 de ontwikkeling in vraag en aanbod van transport. De meer dan 130.000 gebruikers genereren elke dag tot 750.000 internationale vracht- en laadruimte-aanbiedingen.