De claim, met een totale omvang van 827 miljoen euro, wordt ingediend door ruim zevenduizend ondernemers uit het beroeps- en eigenvervoer. Het gaat om 85.000 vrachtauto’s die zijn aangekocht in de periode waarin het kartel de markt beheerste.

Het proces wordt gevoerd door de firma Financialright, in samenwerking met de Duitse wegvervoersorganisatie BGL en het Amerikaanse advocatenkantoor Hausfeld. De verwerende partijen zijn de truckbouwers MAN, Daimler, DAF, Iveco en Volvo/Renault.

De leden van het toenmalige kartel, het zijn er in totaal zeven, zijn door de Europese Commissie al veroordeeld tot een totale boete van bijna vier miljard euro. Als de volledige claim lukt, ontvangt Financialright ongeveer 30% van de te betalen schadevergoeding.

Vuistregel: 10% te veel

Over de duim gerekend hebben kopers van vrachtauto’s in de betrokken periode per truck 10% te veel voor hun aankoop betaald, dus ongeveer 10.000 euro voor een truck met een aankoopprijs van 110.000 euro. Die vuistregel gaat echter niet voor alle gevallen op.

Grote bedrijven die fors investeerden, betaalden per auto vermoedelijk minder, terwijl kleinere ondernemingen misschien nog wel meer dan die 10.000 euro te veel op tafel moesten leggen. Verder speelt de uitvoering van het voertuig uiteraard een rol. Elk van de gedupeerden moeten precies kunnen aantonen wat voor truck ze aankochten en wat ze er voor hebben betaald.

De verdediging, namens de vrachtautoproducenten, voert als verweer om te beginnen aan dat het discutabel is dat Financialright namens de zevenduizend transporteurs wel kan claimen. Financialright zelf is immers in geen enkel opzicht door het kartel gedupeerd, zeggen onder meer MAN en Daimler.

Bos papier

De in München ingediende claim is een document van achttienduizend bladzijden en kon alleen in papieren vorm worden ingediend. Dat heeft alvast tot een verrassend gevolg geleid.

Ter compensatie voor de enorme massa papier, waarvoor bomen moesten worden gekapt, heeft de claimende partij zogenaamde ‘bosaandelen’ aangekocht bij de VVV van de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern. Dat geld wordt besteed voor de aanleg van een bosareaal op het Noord-Duitse eiland Rügen.