Eddie Stobart, gespecialiseerd in wegtransport en een rivaal van Wincanton op de Britse thuismarkt, zag onlangs topman Alex Laffey vertrekken. Hij stapte op nadat bij een boekenonderzoek over het fiscale jaar 2018 de winst met twee miljoen pond naar beneden moest worden bijgesteld.

Sindsdien is de handel in aandelen Eddie Stobart stilgelegd op de beurs van Londen. De wegtransporteur, waarvan de naamgever al enkele jaren geleden zijn aandelen had verkocht, staat al geruime tijd in de etalage.

Zo overwoog de voormalige topman Andrew Tinkler van de Stobart Group de wegvervoerder te kopen. Tinkler zag vorige maand af van een overname, waardoor alleen nog Wincanton Logistics en de investeerder Dbay Advisors, dat al een belang heeft van 11% in Eddie Stobart, overbleven als mogelijke kopers van de Britse wegvervoerder.

Boekenonderzoek

Wincanton is momenteel bezig met een boekenonderzoek. Of het daadwerkelijk komt tot een koop, is daarbij nog lang niet zeker, stelt het bedrijf. ’We hebben nog geen bod gedaan op Eddie Stobart en er is ook geen garantie dat we dat gaan doen.’ Dbay Advisors heeft ook nog geen concreet bod uitgebracht op Eddie Stobart.

Het bedrijf was voor de beursgang van de wegvervoerder met 51% al meerderheidsaandeelhouder en is nu qua omvang van het belang de vierde aandeelhouder. Dbay heeft tot 28 oktober de tijd om een bod uit te brengen op Eddie Stobart.

Logisch

Volgens analisten van de Britse HSBC-bank zou een overname door Wincanton schaalgrootte en een breder dienstenpakket voor de klanten opleveren en daarmee logisch zijn. Zij wijzen er daarbij wel op dat die schaalomvang juist voor de Britse mededingingsautoriteiten een reden kan zijn de fusie te blokkeren.

Wincanton telt 3600 voertuigen, 200 warehouses, 17.600 werknemers en heeft een omzet van 1,35 miljard euro. Eddie Stobart is met 6.000 werknemers, 2700 voertuigen en 40 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Tsjechië en het Belgische Genk een maatje kleiner.