Klanten van Volvo in Europa en Noord-Amerika hebben hun vrachtwagenvloot gemoderniseerd en uitgebreid en zijn nu terughoudend om meer te investeren, schrijft Lundstedt in een toelichting op de cijfers. Daarnaast kampen veel transportbedrijven met dalende vraag naar vervoer van goederen. Dat is een overweging om nieuwe bestellingen uit te stellen.

Waar Volvo, waartoe ook Renault Trucks hoort, vorig jaar nog orders kreeg voor 65.348 nieuwe vrachtwagens in het derde kwartaal, was dat in dezelfde periode dit jaar afgenomen naar 35.726 trucks. Dat betekent een daling van meer dan 45%.

Over de eerste negen maanden van dit jaar is de afname iets minder groot: bijna 35%. Vorig jaar werden er tot en met eind september nog 197,969 vrachtwagens besteld. Dat zijn er dit jaar in dezelfde periode 129,431. De orderkrimp was het grootst bij het Volvo-merk. Het aantal orders voor Renault-vrachtwagens daalde ook, maar wel beduidend minder hard dan bij de Volvo Trucks-divisie.

Omzet en winst

Ook in de markt voor onderdelen ziet Volvo dalende vraag. De truckbouwer heeft zijn productie in het voorbije kwartaal op meerdere fronten verminderd. De omzet in het derde kwartaal dikte aan tot een kleine 99 miljard Zweedse kroon (9 miljard euro). Onder de streep resteerde 7,5 miljard kroon.