De adviseurs zijn betrokken bij de hervorming van het beheer van het Duitse wegennet, in het bijzonder bij de oprichting van een Bundesautobahn GmbH, die ingaande 2021 ook het tolheffingssysteem voor vrachtauto’s moet overnemen.

De kosten van deze adviseurs zijn de pan uit gerezen. Tot en met 2021 was uitgegaan van een begroting van 24 miljoen euro voor extern advies. Het ziet er nu naar uit dat de rekening oploopt tot 86 miljoen euro. Inmiddels heeft Berlijn drie van de vier raamovereenkomsten voor extern advies geschrapt.

‘Uit het roer gelopen’

Volgens Scheuer zijn de kosten ‘uit het roer gelopen’. Ze werden in 2017 op 24 miljoen euro geschat, dus nog door de voorganger van Scheuer als verkeersminister, Alexander Dobrindt, zijn CSU-partijgenoot. Volgens Scheuer was dit een volstrekte onderschatting.

De verkeersminister lijkt zich aan te sluiten bij oppositiepartij Bündnis 90/Die Grünen. De begrotingsspecialist van deze partij in de Bondsdag, Sven-Christian Kindler, vindt dat Scheuer zich veel meer moet verlaten op zijn eigen interne adviseurs en op de expertise in het parlement, en minder op ‘dure, particuliere adviseurs van buiten’.