Veel transporteurs en verladers denken volop na over het verduurzamen van hun logistieke proces. Het elektrificeren van het vrachtwagenpark staat daarbij hoog op de agenda. Maar daadwerkelijk die overstap maken, is voor veel bedrijven nog lastig. ‘We zien dan ook dat de markt voor elektrische vrachtwagens traag op gang komt’, aldus Bode tijdens het evenement in Rotterdam.

De SectorTOP Transport & Logistiek, waar zo’n tweehonderd man op afkwamen, werd georganiseerd in samenwerking met Belgische collega’s van ING. ‘We deden zeven jaar geleden een onderzoek en toen bleek al dat de markt nog in de kinderschoenen stond’, vervolgt Bode. ‘Maar een recent onderzoek van ons toont aan dat elektrisch wegtransport nog steeds klein is in omvang.’

Veel obstakels

Dat is eigenlijk ook wel logisch, als je bedenkt dat er nog veel obstakels zijn om een e-truck in de dagelijkse transportpraktijk in te passen. Zo is de actieradius beperkt, zijn er überhaupt nog zeer weinig modellen beschikbaar en is de aanschafprijs aanmerkelijk hoger dan van een dieseltruck, die ook nog eens steeds minder vervuilend wordt. Geen wonder dat veel bedrijven de kat nog even uit de boom kijken.

Dat bleek ook uit onderzoek van de professoren Theo Notteboom en Larissa van der Lugt naar vergroening van de supply chain. De resultaten werden tijdens het evenement in Rotterdam gepresenteerd. De onderzoekers merkten dat bedrijven in de regio waar zij zich op hebben gericht, de zeehavens in de Rijn-Schelde-regio, veel barrières ervaren om te investeren in duurzamere logistiek.

Daarbij wijzen ze onder meer op het grillige overheidsbeleid en de twijfel of een bepaalde oplossing wel toekomstbestendig is. Ook vragen de bedrijven zich af of een keuze voor bijvoorbeeld elektrisch transport wel op goedkeuring kan rekenen van zakelijke partners, zoals toeleveranciers en klanten.

Albert Heijn

Een verlader die de overstap inmiddels wél heeft gemaakt, is Albert Heijn. De supermarktketen maakt sinds enige tijd gebruik van vier e-trucks voor de bevoorrading van zijn winkels. Dat moeten er tegen het einde van het jaar zeven zijn. De vrachtwagens vervoeren levensmiddelen van het distributiecentrum in Zaandam naar winkels in de omgeving van Amsterdam.

Onder meer door de beperkte actieradius van de e-voertuigen vergt de inzet van dergelijke trucks behoorlijk wat aanpassingen. ‘We hadden al een planning van het warehouse en van de winkelontvangst, maar we hebben er nu een oplaadplanning van vrachtwagens bij’, zei manager Inkoop & Innovatie Peter Leegstraten tijdens een paneldiscussie, die onder leiding stond van BNR-presentator Maarten Bouwhuis.

‘Op één laadbeurt kan het voertuig maximaal honderd kilometer rijden, maar in praktijk is dit vaak minder. Het hangt af van tal van factoren: hoe zwaar het voertuig geladen is, hoe warm het buiten is, de rijstijl van de chauffeur, of er een wegomleiding is. We houden daarom rekening met de laagst mogelijke actieradius. Je wilt tenslotte niet dat het voertuig onderweg stil komt te staan, zei Leegstraten.

Volgens hem zijn de kosten voor elektrische transport zo’n anderhalf keer duurder dan van een dieseltruck. ‘En daarin neem ik de subsidies al mee.’ Voor kleinere bedrijven is het kopen en gebruik van een elektrische vrachtwagen dus geen gemakkelijke optie. ING is financier van veel transportbedrijven en heeft zichzelf ten doel gesteld deze vervoerders te helpen bij het maken van de overstap.

Onderzoek

De bank deed daarom de afgelopen tijd onderzoek naar de ‘total cost of ownership’ (TCO) van de e-truck ten opzichte van zijn dieseltegenhanger. Bij een afstand van zestigduizend kilometer per jaar is de stekkertruck waarschijnlijk rond 2028 een betere investering dan een diesel. Bij een afstand van honderdduizend kilometer per jaar zou dat enkele jaren eerder zijn, maar nog altijd pas halverwege het volgende decennium. Dat duurt dus nog wel even.

‘Toch willen we ook de helpende hand bieden aan vervoerders die nu al overwegen om elektrisch te gaan rijden’, aldus Bode. ‘Dat doen we door bijeenkomsten te organiseren zoals deze, maar ook door een duidelijke en goed onderbouwde visie te ontwikkelen op elektrisch rijden. Tevens willen we de bedrijven helpen die nu of in de komende jaren al willen investeren in elektrisch transport. Die voorlopers heb je immers wel nodig en die moet je ook de kans geven om te verduurzamen.

Als je elkaar blijft zien als concurrenten, kom je niet verder.

Zij zorgen ervoor dat het elektrisch transport zich kan ontwikkelen. Je kunt niet allemaal wachten tot er een perfecte e-truck is. Je hebt bedrijven nodig die er nu al mee aan de slag gaan. Maar we gaan dan wel samenzitten met de vervoerder om een afgewogen en verantwoorde beslissing te nemen over de aanschaf van zo’n voertuig. Het moet niet zo zijn dat de transporteurs financieel leegloopt door zo’n investering. Dan schiet je je doel natuurlijk voorbij.’

Bode hamerde tijdens het evenement dan ook op het belang van samenwerking tussen de verschillende partijen in de keten, maar ook tussen vervoerders onderling. ‘Je kunt elkaar helpen te verduurzamen door kennis te delen. Als je elkaar blijft zien als concurrenten, kom je niet verder.’

Innovaties

Naast elektrisch rijden was er tijdens de SectorTOP Transport & Logistiek ook aandacht voor andere innovaties. Diverse vernieuwende ondernemers mochten daar hun logistieke vondsten ‘pitchen’ aan het publiek. Een van hen was Jonathan Raemdonck van Supplystack, dat zich specialiseert in de ontwikkeling van een transportmanagementsysteem, waarbij zichtbaarheid van de lading een centrale rol speelt.

‘Als je een laptop bestelt bij Coolblue kun je het product te allen tijde volgen. Maar een vrachtwagen vol met laptops die op weg is naar een distributiecentrum, is juist niet of nauwelijks te volgen.’ Dat kan anders, vindt Raemdonck. ‘We zien het als een uitdaging om de ervaring van de verlader zo optimaal mogelijk te maken.’

Daarom ontwikkelde Supplystack een systeem waarbij de status en locatie van een lading op elk moment te volgen is. ‘Daarmee willen we de business-to-businessmarkt een zelfde ervaring geven als in de business-to-consumermarkt.’ Onder meer Maersk en DHL maken al gebruik van de diensten van de start-up.

Deze en andere innovaties gaan volgens Jules Oscar Kollmann, Global Lead Logistiek bij ING, eerst de bestaande rollen binnen de logistieke keten efficiënter maken. ‘We verwachten dat ze daarna, op de middellange termijn, de compositie van de logistieke keten gaan veranderen, door het samenvoegen en/of splitsen van bestaande rollen.’

Dit verhaal is aan u verteld door: 

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.