De enige deelstaten waar ecocombi’s nu nog niet worden toegelaten, zijn Berlijn, Brandenburg en Mecklenburg-Vorpommern. Aan het zogenoemde Positivnetz waarop de ecocombi is toegestaan, zijn 450 routes toegevoegd.

Daar staat wel tegenover dat alle ecocombi’s voortaan moeten zijn uitgerust met apparatuur (camera’s, sensoren) voor veilig verkeer bij richtingveranderingen van het voertuig, bijvoorbeeld bij het afslaan. In Duitsland spreekt men van ‘Abbiegeassistenzsystemen’.

Ecocombi’s moeten ook beschikken over oplichtende markeringen langs de gehele zijkant van het voertuig, die bij richtingwijzigingen in werking treden. Ecocombi’s die vóór 1 juli voor het eerst in Duitsland werden toegelaten, dienen deze systemen voor 1 juli 2022 aan boord hebben. In een nieuwer voertuig moeten ze al uiterlijk 1 juli 2020 zijn ingebouwd.

Lengte oplegger iets opgerekt

De Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer, heeft er in toegestemd om de maximale lengte van een oplegger in het geval van een ‘Lang-Lkw Typ 1’ met acht centimeter op te rekken tot 17,88 meter. Deze totale ruimte kan dan ook worden ingenomen door twee laadeenheden achter de trekker, namelijk een oplegger en een aanhanger.

De verlenging was nodig omdat bij de huidige dimensies te weinig speling ontstond tussen de eerste en de tweede laadeenheid. De totale lengte van de ecocombi mag echter de 25,25 meter niet overschrijden.